عراق درده روز گذشته 

 داعش یا گروه دولت اسلامی حال با  تسلط داشتن بر یک سوم خاک سوریه و یک چهارم خاک عراق ،همه را با یک چوب می زند، هشدار صریح به کاخ سفید مبنی بر سلاخی سر بازان پنتاگون در واشنگتن امریکا را بر آن داشت که عزم جدی تری را در پیوند با این گروه مرموز اتخاذ کند .

به گزارش خبر گزاری افق ، حکومت ایالات متحده امریکا نسبت به گروه تروریستی “دولت اسلامی” بر خورد انعطاف ناپذیر دارد. همچنان سنی مذهبان عراق نیز فعلاً با خطر خشونت این گروه 2013587253113564921مواجه اند. بیش از 70 عراقی سنی مذهب در جریان نماز جمعه کشته شدند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد قتل جیمز فولی، روزنام نگار امریکایی توسط گروه تروریستی “دولت اسلامی” یا داعش سابق را “شرم آور و بزدلانه” عنوان نموده و آن را محکوم کرد. این شورا همزمان، آزادی «فوری و بی قید و شرط» دیگر گروگان ها توسط جهادگرایان را تقاضا کرده است. در یک اعلامیه مشترک 15 عضو شورای امنیت آمده است که مسئولان باید در برابر محکمه قرار داده شوند. همچنان از همه دول تقاضا شده است که برای رسیدن به این هدف باید با ایالات متحده امریکا مشترکاً کار کنند.

واشنگتن قبلا سربریدن روزنامه نگار امریکایی را یک “حمله تروریستی” بالای ایالات متحده عنوان نموده و آن را محکوم کرده بود. بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی امریکا گفته است که اگر یک امریکایی به این «شیوه ای وحشتناک» کشته می شود، این کار«حمله ای است بالای کشور ما». او همچنان اضافه کرده است که ما همه اقدامات لازم را برای رویارویی با این چالش روی دست خواهیم گرفت. با این حال، مبارزه علیه “دولت اسلامی” زمان طولانی را دربر خواهد گرفت. به قول رودز، گروه تروریستی “دولت اسلامی” ریشه های عمیق در منطقه دارد. اما رودز نگفت که آیا حملات هوایی علیه این گروه تروریستی در سوریه نیز طرح ریزی شده است یا خیر؟ با این حال، او اصل مبارزه با تروریسم حکومت ایالات متحده را یاد آوری کرده گفت: «اگر شما بالای امریکایی ها حمله می کنید، ما نیز بالای شما حمله خواهیم کرد. بی تفاوت است که شما در کجا هستید».

جمیز فولی، روزنامه نگار امریکایی

جمیز فولی، روزنامه نگار امریکایی در نوامبر سال 2012 میلادی در سوریه ربوده شده بود. ظاهراً آدم ربایان برای رهایی او 100 میلیون یورو تقاضا کرده بودند. در نهایت روز سه شنبه، گروه تروریستی “دولت اسلامی” یک ویدیو را در اینترنت منتشر کردند که سربریدن فولی را نشان می داد. پس از آن چاک هیگل وزیر دفاع ایالات متحده امریکا، گروه تروریستی “دولت اسلامی” یا داعش سابق را “تهدید شدید” برای ایالات متحده امریکا عنوان کرد.

صدراعظم آلمان خطرات از ناحیه ارسال سلاح به کردها را رد کرد

در مبارزه با گروه تروریستی”دولت اسلامی” در عراق، آلمان می خواهد کُرد های این کشور را با ارسال سلاح حمایت کند. انگلا مرکل صدراعظم آلمان در حال حاضر برای اولین بار علناً از این تصمیم حکومت اش دفاع کرد. او به روزنامه آلمانی “فرای پرسه” که در شهر کمنتس منتشر می شود، گفته است که با توجه به خشونت گروه های جهادگرا، وزاری مربوطه به این باور اند که «یک تصمیم اساسی برای عرضه محدود سلاح» قابل توجیه است. با توجه به این خطر که سلاح ها احتمالاً می تواند به دست ها دهشت افگنان بیفتد، مرکل گفته است که ارزیابی روی این موضوع بسیار مشکل بود.

شتیفان زایبرت، سخنگوی حکومت آلمان در برلین پایتخت کشور گفت، مرکل نیز آماده است که این مسأله را برای اعضای پارلمان کشور توضیح دهد. به قول زایبرت، صدراعظم آلمان پیشنهاد سوسیال دموکرات ها، حزب ائتلافی حکومتی را مبنی بر این که پارلمان باید در مورد ارسال سلاح برای کُرد های عراق، تصمیم گیرنده باشد، یک کار اضافی عنوان کرده است. مرکل به “فرای پرسه” گفته است که این کار در حوزه تصمیم گیری های حکومت قرار دارد. صدراعظم آلمان یک بار دیگر واضح و روشن بیان داشت که سربازان آلمانی در شمال عراق فرستاده نمی شوند. او گفت: «مشارکت آلمان در یک جنگ نظامی وجود نخواهد داشت».

بان کی مون حمله بالای مسجد سنی ها را محکوم کرد

در اثر یک حمله احتمالی انتقامجویان شبه نظامیان شیعه بالای یک مسجد سنی ها، در جریان نماز جمعه دست کم 73 نفر کشته شدند. شاهدان عینی گفته اند که تک تیر اندازها در شمال شرق بغداد پایتخت عراق بالای نماز گزاران شلیک کردند و از آنها هر نوع امکان فرار گرفته شده بود. بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد این حمله را شدیداً محکوم کرده است. یک سخنگوی بان کی مون گفته است که اثرات چنین خشونت های مذهبی بالای وضعیت امنیتی عراق که از قبل نیز بسیار مشکل بوده است، باعث نگرانی شدید او شده است. بان کی مون گفته است که حمله بالای عبادتگاه ها «کاملا غیر قابل قبول واز لحاظ قوانین بین المللی ممنوع است»

خبرگزاری افق

مطالب مرتبط