شورای صلح در آینده نزدیک نشست سراسری علما را برگزار می‌کند

مسوولین در شورای عالی صلح کشور می‌گویند که در آینده نزدیک نشست سراسری علما را برای رایزنی در مورد پروسه صلح برگزار خواهد کرد.blank

کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح کشور امروز در نشست خبری گفته که شورای عالی صلح گام‌های جدی برای قطع جنگ و تأمین صلح در کشور، برداشته و در ادامه این روند قرار است به زودی نشست سراسری علما را نیز برگزار کند. این عضو ارشد شورای عالی صلح گفته که با تمامی‌ جریان‌های سیاسی، نهادهای مدنی، بزرگان، علما، زنان، رسانه‌ها و دیگر افراد جامعه در مورد تأمین صلح رایزنی کرده است.

آقای خلیلی افزوده که شورای عالی صلح می‌خواهد کنفرانس‌های را با اشتراک فعالین مدنی، بزرگان، سیاسیون، زنان و دیگر قشرهای جامعه برای رایزنی در مورد پروسه صلح در آینده نزدیک برگزار کند.

رییس شورای عالی صلح در این نشست خبری گفته که میان کمیته‌های ولایتی و مرکز هماهنگی‌ها بیشتر شده، ظرفیت‌ها افزایش یافته و استراتژی جدید برای تأمین صلح آماده شده است. وی تأکید کرده که شورای عالی صلح به کمیته‌های ولایتی خود سه ماه فرصت داده بود تا نحوه ارتباط و مذاکرات خود با طالبان و مردم را روشن کند که این هدف به دست آمده است.

آقای خلیلی تصریح کرده که رهبری شورا نمی‌خواهد کمیته‌های ولایتی شورای عالی صلح تبدیل به استراحت‌گاه شود.

این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که شورای عالی صلح از زمان تأسیس تاکنون همواره با انتقادات تند همراه بوده و موجودیت آن برای ختم جنگ و تأمین صلح غیرضروری عنوان شده است.

اما رییس شورای عالی صلح می‌گوید که زمینه برای آغاز حرکت به منظور دست‌یابی به صلح در داخل و خارج فراهم شده و سفر اعضای این شورا به اندونزیا و گفت‌وگوهای آنان با رییس جمهور، معاون وی و نهادهای دینی این کشور دست‌آوردهای بزرگ داشته و این کشور مصمم به حمایت از افغانستان و پروسه صلح است.

آقای خلیلی همچنان می‌گوید که قرار است به زودی معاون رییس جمهور و شماری از علمای بزرگ اندونزیا به کابل بیایند و با علمای افغانستان و مقامات حکومتی دیدار و گفت‌وگو کنند و در مورد جنگ جاری که ارتباط با اسلام ندارد کنفرانس‌های داشته باشند.

با این حال، پیش از این نیز مسوولان ارشد حکومتی در کشور همواره گفته‌اند که جنگ جاری در کشور بنیاد اسلامی ندارد و از گروه طالبان خواستار پیوستن به پروسه صلح شده‌اند، اما تاکنون این گروه حاضر به گفت‌وگو نشده است.

مطالب مرتبط