کارمندان متهم به فساد شهرداری هرات از کشور فرار کردند

شماری از کارمندان ارشد اداره شهرداری هرات که با فرهاد نیایش شهردار پیشین این ولایت به فساد گسترده و اختلاس میلیون‌ها افغانی متهم اند؛ هم اکنون از کشور فرار کرده‌اند.blank

بر بنیاد اسنادی که به خبرگزاری افق رسیده است نشان می‌دهند که حکم جلب این افراد توسط دادستانی صادر شده اما این افراد هم اکنون از کشور بیرون رفته و در کشورهای ایران، ترکیه و آلمان سکونت دارند.

در فقره دوم ماده ۲۰۹ قانون اجرایی جزای کشور تصریح شده که نخست حکم جلب متهم صادر می‌شود و در صورت عدم حضور، امر گرفتاری و در صورت عدم گرفتاری و حاضر نشدن فرد متهم، حکومت وکیل گرفته و دادگاه در غیاب این فرد فیصله خواهد کرد.

شماری از اعضای شورای ولایتی و فعالان مدنی هرات از حکومت می‌خواهند که پرونده افراد متهم به اختلاس میلیون‌ها افغانی در اداره شهرداری را با پلیس انترپول در میان بگذارند و از این طریق، افراد متهم گرفتار و به نهادهای عدلی و قضایی کشور تحویل داده شوند.

برخی منابع به خبرگزاری افق گفته‌اند که دادستانی هرات چندین بار حکم جلب این افراد را صادر کرده اما این افراد برای پاسخ‌گوی به این نهاد مراجعه نکرده‌اند.

در همین حال، مقام‌ها در اداره محلی هرات تاکید دارند که این افراد به کمک پلیس بین الملل یا انترپول بازداشت و به نهادهای عدلی و قضایی کشور سپرده خواهند شد.

محی الدین نوری، معاون مقام ولایت هرات در به خبرگزاری افق، گفت که اداره محلی هرات به موضوع فساد در اداره شهرداری این ولایت رسیدگی خواهد کرد.

مسئولان در اداره شهرداری هرات نیز می‌گویند که پرونده شماری از کارمندان پیشین این اداره به دلیل دست داشتن در فساد اداری، تحت پیگرد نهادهای عدلی و قضایی قرار دارد.

وحید قتالی، شهردار فعلی هرات می‌گوید، بررسی‌ها در باره افرادی که در دوره شهردار پیشین به فساد دست داشته‌اند، در جریان است.

با این حال، سید عظیم کبرزانی، عضو شورای ولایتی هرات تاکید دارد که با محاکمه شدن افراد متهم به فساد در اداره شهرداری، گام‌های عملی برای مبارزه با فساد در این اداره برداشته خواهد شد.

ناصر گلرانی، فعال مدنی نیز بدین باور است که تا زمانی افراد مفسد در اداره شهرداری هرات مورد پیگرد قرار نگیرند؛ اراده حکومت در زمینه مبارزه با فساد با پرسش جدی مواجه خواهد شد.

پس از نشر گزارش‌های مبنی بر وجود فساد گسترده در اداره شهرداری و حیف و میل میلیون‌ها افغانی در این اداره، ارگ ریاست جمهوری هیاتی را برای بررسی این موضوع به هرات فرستاد. یافته‌های این هیات، از فساد گسترده و اختلاس میلیون‌ها افغانی در این اداره پرده برداشت.

درحال حاضر فرهاد نیاییش، شهردار پیشین هرات به اتهام فساد اداری و اختلاس در زندان پلچرخی کابل در حبس به سر می‌برد، اما دیگر کارمندان این اداره هنوز مورد پیگرد قانونی قرار نگرفته اند.

مطالب مرتبط