تأکید کمیسیون حقوق بشر بر دسترسی به عدالت و حاکمیت قانون

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز در نشستی خبری به مناسبت روز جهانی حقوق بشر بر دسترسی به عدالت و حاکمیت قانون تأکید کرده است.blank

سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر در این نشست خبری از طرف‌های درگیر جنگ خواسته تا قوانین جنگی را رعایت کنند و قوانین بین‌المللی جنگ را مدنظر گیرند. وی از خشونت علیه اطفال و استفاده از آنان در جنگ‌ها انتقاد کرده و گفته که هنوز هم از کودکان در میان نیروهای خیزش مردمی استفاده می‌شود.

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر تصریح کرده که باید ثبات در کشور تأمین شود و زمینه دسترسی به عدالت و حاکمیت قانون نیز فراهم شود.

در این کنفرانس خبری تدامیچی یاماموتو، نماینده سرمنشی ملل متحد برای افغانستان، از کودجزایی جدید افغانستان در مورد مجازات برای شکنجه، قاچاق انسان، جنایت علیه بشریت، جرایم سازمان یافته و استفاده جنسی از کودکان پسر، استقبال کرده و آن را مهم عنوان کرده است.

سیما سمر، افزوده که باید مقامات دولتی از استفاده اصلاحات که منجر به تبعیض می‌شود و خلاف کرامت انسانی است خودداری کنند.

این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که رییس جمهور غنی به تازگی گفته بود، هرکسی ادعا دارد یکی از اعضای بلندرتبه و یا وسط رتبه دولتی با داعش ارتباط دارد این ادعا را در محکمه ثابت کند، در غیر آن «چادر» بپوشد.

این گفته‌های رییس جمهور با واکنشی تند کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و آقای غنی به دنبال آن از زنان افغانستان عذرخواهی کرد.

از سوی‌هم خانم سمر از افزایش تلفات افراد ملکی در جریان جنگ‌ها انتقاد کرده و گفته افزایش این آمار موجب نگرانی است.

یوناما نیز روز گذشته اعلام کرده بود که تلفات افراد ملکی نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد افزایش یافته و با بیشتر شدن حملات هوایی نیروهای افغان و خارجی این آمار نیز بیشتر شده است.

مطالب مرتبط