کشف نامه پنهانی عیسی مسیح به برادرش یعقوب

نسخه‎ نایابی از آموزه‌های پنهانی عیسی مسیح به برادرش یعقوب عادل «James» به زبان یونانی توسط پژوهشگران کتاب مقدس دانشگاه تگزاس در میان یکی از آرشیف‌های دانشگاه آکسفورد کشف شد. این متن با قدمت ۱۶۰۰ سال از نوشته‌های کمیاب متون دوران مسیحیت اولیه  است که در زبان یونانی است.

blank

این قطعه شامل آموزه‌های مسیح درباره دانش آسمانی و وقایع آینده‌ای نظیر پیش بینی مرگ یعقوب است.

یعقوب پسر حلفا، یکی از حواریون مسیح بود. در متون مسیحیت او را با نام یعقوب عادل یا یعقوب کوچک نیز می شناسند. برخی نیز او را فرزند مریم مادر مسیح و یوسف همسرش و برادر عیسی مسیح می‌دانند.

دربرخی متون تاریخی مسیحی آمده که کاهنان یهودی کاتبان وی را در سن ۹۶ سالگی از بالای برج معبد اورشلیم به پائین انداخته و سپس جسد او را تکه تکه کردند.

این مجموعه در کتابخانه نجع حمادی در دانشگاه آکسفورد، متونی هستند که در شهری با همین نام در ولایت قنای مصر کشف شدند. در دسامبر ۱۹۴۵ میلادی دهقانی به نام محمد السمان، کوزه ای حاوی ۱۲ طومار پیدا کرد که انجیل‌ها و کتب گنوستیک (آئین عرفانی رایج در خاورمیانه قرن دوم میلادی) در آن وجود داشت.

این نوشته‌ها به زبان یونانی ومتعلق به قرون پنجم و ششم میلادی، و متعلق به اسفار مشکوک «اولین آخرالزمان یعقوب» بودند که تا کنون گمان می رفت که تنها نسخه زبان قبطی آن وجود دارد.

دانشمندان دانشگاه تگزاس می گویند این رونوشت ترجمه شده به یونانی احتمالا برای آموزش زبان یونانی به جوانان مسیحی در قرون پنجم و ششم پس از میلاد استفاده می شده است.

مطالب مرتبط