طالبان از موترهای باربری در فراه مالیات جمع‌آوری می‌کند

شماری از اعضای شورای ولایتی فراه مدعی‌اند که طالبان مسلح از بندر شیخ ابو نصر فراهی تا ولسوالی پشت کوه قلعه کاه این ولایت، از موترهای باربری پول جمع آوری می‌کنند.

blankاین موترهای باربری کالاهای بازرگانی را از کشور ایران به ولایت فراه انتقال می‌دهد.

دادالله قانع، عضو شورای ولایتی فراه به خبرگزاری افق، گفت که طالبان هر ماه از اخاذی موترهای باربری هفت الی هشت میلیون افغانی عواید جمع آوری می‌کنند.

او مدعی است که طالبان در قبال گرفتن پول از این موترها، به رانندگان برگه‌های تاییدی با سربرگ امارات اسلامی می‌دهند. این اقدام گروه طالبان حاکمیت دولت در شهر فراه را با چالش جدی مواجه کرده است. شماری از باشندگان فراه به خبرگزاری افق، گفتند که تاکنون حکومت برای حل این مشکل کار جدی انجام نداده است.

یافته‌‍‌های این عضو شورای ولایتی فراه، نشان می‌دهد که یک قسمت زیادی از هزینه‌های جنگی طالبان در فراه، از اخاذی از موترهای باربری تامین می‌شود.

در این اواخر، وضعیت امنیتی شماری از ولسوالی‌های فراه به وخامت گراییده و در دو ماه گذشته طالبان چندین پوسته‌امنیتی را در ولسوالی‌های این ولایت سقوط داده‌اند.

همچنان شماری دیگر از اعضای شورای ولایتی فراه به خبرگزاری افق گفتند، طالبان حتی تا ۱۵ کیلومتری شهر فراه نیز آزادانه از موترهای باربری پول می‌گیرند.

جمیله امینی، عضو شورای ولایتی فراه از مقام‌های امنیتی این ولایت خواست که اقدامات عملی برای تامین امنیت شاهراه این ولایت روی دست بگیرند.

اعضای شورای ولایتی فراه هشدار می‌دهند که در صورتی اقدامات عملی برای سرکوب مخالفان مسلح در این ولایت روی دست گرفته نشود، دامنه نفوذ طالبان در این ولایت گسترده‌تر خواهد شد.

محمد عارف شاه جهان، والی فراه نیز اخاذی از موترهای باربری از بندر شیخ ابونصر فراهی تا ولسوالی شیب کوه قلعه کاه را تایید کرد، اما گفت که طالبان به گونه پراکنده از موترهای باربری اخاذی می‌کنند.  والی فراه در پیوند به این موضوع گفت: «آنها از مردم دزدی می‌کنند».

نبود پوسته‌‌های امنیتی و طولانی بودن مسافت از بندر شیخ ابونصر فراهی تا مرکز شهر فراه، از دلایل اخاذی طالبان عنوان می‌شود. ناصر مهری، سخنگوی والی فراه به خبرگزاری افق، گفت که با مسئولان امنیتی در زمینه افزایش شمار پوسته‌های امنیتی در این مسیر صحبت خواهد شد.

قرار است که عملیات گسترده نظامی به هدف متلاشی کردن طالبان مسلح از بندر شیخ ابونصر فراهی تا نزدیکی مرکز شهر فراه راه‌اندازی شود. آقای مهری، ابراز امیدواری می‌کند که با راه‌اندازی این عملیات به اخاذی طالبان در این مسیر نقطه پایان گذاشته شود.

در کمتر از سه ماه گذشته، بارها شماری از فعالان مدنی و باشندگان فراه در پیوند به اخاذی طالبان در مسیر شاهراه‌ این ولایت اعتراض کرده‌اند، اما این مشکل هنوز حل نشده است.

فراه از ولایت‌های ناامن کشور است که گروه‌های مخالف مسلح دولت در این ولایت، فعالیت گسترده دارند و دامنه فعالیت این گروه در سال جاری افزایش چشم گیری داشته است.

مطالب مرتبط