رحمان: سازمان پیمان امنیت جمعی در زمینه تقویت مرزی تاجیکستان و افغانستان بیشتر توجه کند

امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان از سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی خواسته تا بر تقویت مرزی تاجیکستان و افغانستان توجه ویژه کند.

blankوی در حاشیه اجلاس شورای امنیت جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی در بلاروس گفته است که افزایش تروریزم و افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر و سلاح، مسئولیت این سازمان ر افزایش می‌دهد.

رحمان افزوده که نقطه مرزی میان افغانستان و تاجیکستان، مرز جنوبی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی است و بنابراین برای تقویت آن، تدابیر بیشتر روی دست گرفته شود.

به گفته او، مشکلات موجود در جهان از جمله تهدیدهای امنیتی جهانی و منطقه‌ای، سازمان پیمان امنیت جمعی را نیز با خطر مواجه کرده است.

رییس جمهور تاجیکستان ابراز امیدواری کرده که برنامه عملی سازی استراتژی سازمان پیمان امنیت جمعی تا سال ۲۰۲۵، در حل مشکلات امنیتی این سازمان موثر واقع شود.

سازمان پیمان امنیت جمعی، در سال ۱۹۹۲ ایجاد شد و کشورهای روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، آذربایجان و گرجستان عضو این سازمان اند.

هدف اساسی تشکیل سازمان پیمان امنیت جمعی، محدود کردن زمینه گسترش نفوذ ناتو و آمریکا در کشورهای آسیا و بالان بردن ظرفیت نظامی و سیاسی، کشورهای عضو عنوان شده است.

مطالب مرتبط