باشندگان هرات تا یک سال دیگر از گاز پروژه تاپی استفاده خواهند کرد

رییس عامل شرکت تاپی پایپ لاین، در سفرش به ولایت هرات گفته‌است که باشندگان این ولایت، تا یک سال دیگر از گاز لوله کشی شده‌ی پروژه تاپی استفاده خواهند کرد.blank

مسئولان محلی هرات در گفت‌وگو با خبرگزاری افق، گفته‌اند که همزمان با تمدید پایپ لاین گاز تاپی از مرز ترکمنستان به این شهر، کار احداث شبکه گاز شهری نیز در این ولایت آغاز خواهد شد.

محمد میرات امانوف، رییس عامل شرکت تاپی پایپ لاین در دیدارش با محمد آصف رحیمی والی ولایت هرات، تعهد سپرده که کار گاز رسانی به باشندگان هرات در اولویت برنامه‌های این شرکت قرار دارد.

او تصریح کرد که به‌زودی آمادگی‌ها به‌خاطر افتتاح دفتر پروژه تاپی در هرات آغاز خواهد شد.

امیدواری‌ها بر این است که با آغاز کار عملی پروژه تاپی، شماری از باشندگان هرات در این پروژه استخدام شوند. والی هرات نیز در دیدار با مسئولان پروژه تاپی این موضوع را خاطر نشان کرده است.

مقام‌های ارشد حکومت ترکمنستان می‌گویند که کارهای نخستین برای اجرایی پروژه تاپی در ولایت هرات، از اوایل سال آینده میلادی آغاز خواهد شد.

پروژه تاپی یکی از بزرگترین پروژه‌های اقتصادی در کشور شمرده می‌شود. با عملی شدن این پروژه، گاز ترکمنستان، از طریق افغانستان به هند و پاکستان انتقال می‌یابد.

پیش بینی می‌شود که این پروژه ۱۰ میلیارد دالری تا سال ۲۰۱۹ به بهره برداری برسد؛ پروژه که افغانستان از رهگذر ترانزیت گاز به کشورهای پاکستان و هند، سالانه ۴۰۰ میلیون دالر عاید به دست خواهد آورد.

لوله گاز تاپی ظرفیت انتقال سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز را دارد. این لوله حدود ۱۸۰۰ کیلومتر طول خواهد داشت که ۱۴۷ کیلومتر از خاک ترکمنستان، ۷۳۵ کیلومتر از خاک افغانستان، از مسیر ولایت‌های هرات، فراه، هلمند و قندهار عبور خواهد ‌کرد و با طی ۸۰۰ کیلومتر در پاکستان، به هند می‌رسد.

مطالب مرتبط