بهار امریکایی در پی کشته شدن یک سیاهپوست در ایالت میسوری به دست پولیس

موج اعتراضات و نا آرامی ها شهر فرگوسن در ایالت میسوری در پی کشته شدن یک جوان 18 ساله غیر مسلح به دست افراد پلیس، دولت امریکا را با چالش حقوق بشری روبه روی کرده و جامعه جهانی را نسبت به تبعیض نژادی و خشونت کاخ سفید علیه سیاهپوستان برانگیخته است.

به گزارش خبر گزاری افق ، فرگوسن شهرستان کوچکی از توابع شهر سنت لوییس در ایالت میسوری آمریکاست که بر اساس آمارگیری سال 2010، 21 هزار و 203 نفر جمعیت دارد و با 0,,17858206_401,00ترکیب جمعیتی 67 درصد سیاهپوست و 29 درصد سفیدپوست بیشتر به عنوان شهری سیاهپوست نشین شناخته می شود.

به گزارش امریکا نگاه نو،  شهر فرگوسن از زمان کشته شدن یک نوجوان سیاه پوست غیرمسلح به نام مایکل براون بر اثر اصابت گلوله یک افسر پلیس سفید پوست در روز نهم ماه اوت (هجدهم مرداد ماه)، صحنه اعتراضات مردمی و ناآرامی شده و دهها نفر از معترضان توسط نیروهای پلیس و امنیتی امریکا دستگیر شده اند.

درجریان درگیری نیروهای پلیس با مردم خشمگین شماری مجروح و تعدادی دیگر نیز دستگیر شدند.

این در حالی است که پلیس شهر سنت لوییز در این ایالت صبح امروز جوان دیگری را که چاقویی در دست داشت، با شلیک چند گلوله کشت.

سم داتسون سرپرست اداره پلیس شهر سنت لوییز که شهر آشوب زده فرگوسن در چند کیلومتری آن واقع است، به خبرنگاران گفت که اوائل صبح امروز در پاسخ به درخواست کمک یکی از مغازه داران این شهر نیروهای خود را به محل اعزام کرده است.

به گفته وی مامورین هنگام ورود جوانی را دیده اند که با در دست داشتن یک چاقو اطرافیان را به مبارزه دعوت می کرده لذا سعی کرده اند تا او را به آرامش دعوت کنند.

سرپرست اداره پلیس سنت لوییز مدعی شده است که جوان مذکور بدون توجه به هشدار های مامورین و در حالی که فریاد می زده است که : مرا بکشید. مرا بکشید، به مامورین حمله کرده و آن ها را وادار کرده است تا در دفاع از خود به سوی او تیراندازی کنند.

به گزارش رسانه های داخلی مردم شهر سنت لوئیز که به خاطر قتل یک جوان 18 ساله سیاهپوست به دست مامورین پلیس شهر فرگوسن در نقاط دیگر شهر سنت لوییز به تظاهرات مشغول بوده اند شنیدن خبر مرگ این جوان 23 ساله به سوی محل حادثه شتافته و با تجمع در این محل به دادن شعار های ضد نژاد پرستانه پرداخته اند.

** بازداشت معترضان

نیروی پلیس ایالت میسوری آمریکا شمار زیادی از معترضان به قتل یک نوجوان سیاهپوست به دست یک افسر سفید پوست را به دلیل تظاهرات اعتراضی در این شهر بازداشت کرد که دو خبرنگار 20140819t140605-1408453563903317100آلمانی نیز در میان آنان قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از شهر فرگوسن، پلیس ایالت میسوری که از جمعه گذشته (24 مرداد/ 15 اوت) مسوولیت حفظ امنیت شهر آشوب زده ˈفرگوسنˈ را برعهده گرفته است، در پی اعتراضات شامگاه دوشنبه ، از شلیک گلوله معترضان به سوی نیروهای پلیس و دستگیری 31 تن از آنان خبر داد.

گارد ملی آمریکا بامداد روز دوشنبه و بعد از نزدیک به 10 روز ناآرامی در پی کشته شدن ˈمایکل براونˈ نوجوان هیجده ساله سیاهپوست در شهر فرگوسن ایالت میسوری مامور حفظ آرامش این شهر شد؛ اما معترضان شامگاه دوشنبه همچنان به تظاهرات اعتراضی خود ادامه دادند.

این در حالی است که ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا در نشست خبری شامگاه دوشنبه (27 مرداد/ 18 اوت) خود در کاخ سفید از اعزام ˈاریک هولدرˈ دادستان کل این کشور به شهر فرگوسن در روز چهارشنبه برای بررسی دلیل کشته شدن نوجوان سیاهپوست خبر داد.

در همین حال پایگاه اطلاع رسانی شبکه آلمانی دویچه وله نیز با تایید خبر درگیری ها در فرگوسن آمریکا نوشت:ˈ بعضی از بازداشت شدگان خبرنگار یا عکاس خبری بوده اند.ˈ

ˈانسگار گروˈ خبرنگار روزنامه آلمانی ˈدی ولتˈ و ˈفرانک هرمانˈ خبرنگار چند نشریه آلمانی سه ساعت در بازداشت پلیس بودند. ˈاسکات ویلسونˈ عکاس آژانس خبری ˈگتی ایمجزˈ نیز در حال عکاسی از معترضان در فرگوسن بازداشت شده است.

** واکنش سازمان ملل

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل روز دوشنبه از مقام های آمریکا خواست که حفاظت از حقوق معترضان در شهر فرگوسن ایالت میسوری را تضمین کنند.

ˈاستیفن دوژاریچˈ سخنگوی بان کی مون به خبرنگاران گفت: دبیر کل سازمان ملل از مقام های آمریکا می خواهد که محافظت از حق تجمع مسالمت آمیز و آزادی بیان مردم آمریکا در شهر فرگوسن را تضمین کنند.

دوژاریچ افزود: دبیر کل سازمان ملل از همه طرف ها خواستار خویشتنداری است و از مقامات امنیتی آمریکا می خواهد که از قوانین آمریکا و معیارهای بین المللی در زمینه برخورد با معترضان تبعیت کنند.

**واکنش سازمان عفو بین الملل

سازمان عفو بین الملل روز سه شنبه ناظران خود را برای بررسی عوامل ایجاد موج خشونت ها در پی قتل جوان سیاه پوست به شهر فرگوسن آمریکا اعزام کرد.375114_329

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، این اولین باری است که این سازمان حقوق بشر هیاتی از ناظران خود را به یک ایالت آمریکایی اعزام می کند.

ˈاستیفان هوکزˈ مدیر اجرایی سازمان عفو بین الملل در آمریکا در این باره گفت: این سازمان هیاتی متشکل از 13 ناظر را برای بررسی اوضاع متشنج فرگوسن به این شهر اعزام کرده است.

ˈهوکزˈ در ادامه خاطرنشان کرد: این سازمان پس از مشاهده موارد نقض آشکار موازین و قوانین بین المللی حقوق بشر در این شهر، تصمیم به اعزام ناظران خود گرفت.

سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای که روز دوشنبه صادر کرد خواستار تحقق و بررسی گسترده پرونده قتل ˈمایکل بروانˈ جوان سیاه پوستی شد که توسط یکی از نیروهای پلس آمریکا کشته شد.

این سازمان همچنین از نیروهای امنیتی این شهر خواست بر اساس موازین و قوانین حقوق بشر با تظاهر کنندگان برخورد کنند.

** اواباما نگران و دستپاچه

باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا روز دوشنبه اعلام کرد : وی در حال اعزام ˈ اریک هولدر ˈ دادستان کل امریکا به شهر فرگوسن در ایالت میسوری برای تحقیق در مورد حادثه تیراندازی مرگبار یک پلیس سفید پوست به یک نوجوان سیاهپوست است.

اوباما مصرانه خواستار خویشتن داری هردو طرف چه معترضان و چه ماموران مجری قانون شد.

رییس جمهوری امریکا در یک کنفرانس خبری گفت :ˈ بگذارید من از جامعه ای که در فرگوسن که به حق آسیب دیده و منتظر پاسخ هستند باردیگر درخواست کنم که در صدد درک و تفاهم با یکدیگر به جای فریاد و نعره زدن بر سر یکدیگر باشند. بگذارید به جای زخم زدن به یکدیگر زخمها را التیام بخشیم ˈ

خشم ناشی از مرگ این نوجوان -مایکل براون – قابل درک است ولی وی خشونت ها و سرقت هایی را که در جریان اعتراضات صورت گرفت محکوم کرد.

رییس جمهوری امریکا تعطیلات دو هفته ایش را در کنار دریا قطع کرد و برای حضور در نشست هایی در مورد فرگوسن و نبرد در عراق به واشنگتن بازگشت.

اوباما پس از ملاقات با گروه امنیت ملی خود و هولدر که قرار است چهارشنبه راهی این شهر نا آرام امریکا شود، با خبرنگاران در کاخ سفید صحبت کرد.

اوباما گفت : اعتراضات آرام و مسالمت آمیز و پوشش آن از سوی خبرنگاران طبق قانون اساسی امریکا یک حق تضمین شده است و باید از آن حفظ و حراست کرد.

** بحران حقوق بشر

نماینده تام الاختیار وزارت امور خارجه روسیه در امور دموکراسی و حقوق بشر روز سه شنبه در بیانیه ای با اشاره به اعتراض های گسترده به وضع حقوق بشر در ایالت میسوری آمریکا اعلام کرد: دولت آمریکا باید به وضع حقوق بشر و نقض آشکار حقوق انسان های در کشور خود توجه کند.

کنستانتین دولگوف» روز سه شنبه در بیانیه خود افزود: حوادث شهر فرگوسن در ایالت میسوری که به دنبال قتل یک نوجوان 18 ساله سیاهپوست به دست پلیس رخ داده، نشان از تنش های گسترده در جامعه آمریکاست که به دلایل نژادی دچار دودستگی شده است.

اعتراض های عمومی در شهرهای مختلف آمریکا با شرکت نمایندگان اقشار کم درآمد جامعه و سرکوب تظاهرکنندگان توسط نیروهای پلیس با استفاده از زور و برقراری ساعات منع رفت و آمد، وضع روابط بین نژادی در جامعه آمریکا را متشنج می کند.

این مقام روس در ادامه بیانیه خود، به استفاده از شیوه های خشن از سوی ماموران پلیس در سرکوبی معترضان اشاره و خاطرنشان کرد: استفاده از این شیوه ها در سرکوبی تظاهرات آرام، نشانگر نقض حقوق بشر و وجود بحران عمیق در این رابطه در آمریکا است.

خبرنگاران نیز که به وظیفه خود برای پوشش خبری اعتراض ها در شهرهای امریکا می پردازند در معرض شیوه های خشن پلیس این کشور قرار می گیرند.

سازمان های دیده بان حقوق بشر آمریکا نیز از به کارگیری گسترده زور و استفاده از تجهیزات ویژه سرکوب تظاهرکنندگان از جمله گاز اشک آور و بمب های دودزا توسط ماموران پلیس ابراز نگرانی کرده اند.

نماینده تام الاختیار وزارت امور خارجه روسیه در امور دموکراسی و حقوق بشر در بیانیه خود تاکید کرد: آمریکا باید به مسایل گسترده داخلی خود در عرصه حقوق بشر و حل آنها توجه و تدابیر موثری را در این زمینه اتخاذ کند.

این سیاست سازنده تری خواهد بود که با شرایط قرن بیست و یکم مطابقت می کند و بهتر از مداخله آمریکا در امور داخلی کشورهای دیگر و تغییر حکومت های نامطلوب به بهانه دفاع از حقوق بشر است که دولت واشنگتن از گذشته به ارث برده است.

خبرگزاری افق

 

مطالب مرتبط