دانش: بیش از سه میلیون کودک افغان به آموزش دسترسی ندارند

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری امروز اعلام کرده است که بیش از سه میلیون کودک افغان به آموزش دست‌رسی ندارند و بیشتر آنان را دختران تشکیل می‌دهند.

blankمعاون دوم ریاست جمهوری که در مراسم به مناسبت روز جهانی کودک صحبت می‌کرد گفته است که بیش از سه ملیون کودک افغان از آموزش محروم اند و این رقم بسیار بزرگ و نگران کننده است. وی افزوده که حدود ۱.۳ میلیون کودک در کشور نان آوران خانواده‌های شان هستند که ۵۰ درصد آنان کارهای شاقه انجام می‌دهند.

دانش گفته که علت اصلی این مشکلات فقر و ناتوانی اقتصادی است. وی افزوده به لحاظ قانونی این کودکان نباید مسوولیت کسی را به عهده داشته باشند اما شرایط آنان را مجبور کرده که نان آوران خانواده‌های شان باشند.

معاون دوم ریاست جمهوری در این مراسم گفته که آخرین گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد سالانه ۹۵۰۰ کودک افغان به دلیل بیماری اسهال جان خود را از دست می‌دهد و باید به این مورد نیز توجه شود.

این گزارش سازمان ملل از سوی وزارت صحت عامه کشور رد شده است.

با این حال آقای دانش می‌گوید که گزارش‌ها در مورد حضور کودکان در صفوف نیروهای امنیتی قابل نگرانی نیست و این مشکل حل شده است.

وی افزوده که جنگ و ناامنی از موارد اند که مانع رشد جوامع می‌شود و کودکان را آسیب می‌زند. آقای دانش همچنان گفته که در سراسر جهان صد میلیون طفل از راه‌های کارهای شاقه و یا کارهای دیگر امرار معاش می‌کنند.

از سوی‌هم گزارش جدید یونسکو یا سازمان علمی فرهنگی ملل متحد نشان می‌دهد که ۱۸۰ میلیون کودک در جهان زیر خط فقر قرار دارند و از ابتدایی‌ترین نیازهای انسانی شان محروم اند.

این درحالی است که شماری از کوکان در افغانستان به دلیل شرایط بد اقتصادی، جنگ و ناامنی از حق تعلیم و تربیه محروم شده و مجبور به کارهای شاقه و یا مهاجرت شده‌اند.

مطالب مرتبط