سازمان ملل خواستار حضور فعال زنان در پروسه انتخابات شد

نماینده‌گی سازمان ملل در افغانستان یا یوناما، خواستار حضور فعال زنان در پروسه انتخابات شده و گفته باید موانع سد راه بانوان در انتخابات شناسایی و به رای رفع آن تلاش شود.blank

تادامیچی یاماموتو امروز در کنفرانس خبری در مورد نقش زنان در انتخابات، گفته است که باید در این روند زنان مانند مردان شانس داشته باشند تا در پروسه سهم فعال بگیرند. وی افزوده که این کنفرانس فرصت خوبی است تا موانع پیش روی زنان را شناسایی کنیم و برای حل آن تلاش شود.

نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد، همچنان گفته که در انتخابات ۲۰۱۴ باوجود مشکلات بسیار، زنان اشتراک گسترده در انتخابات داشتند. وی تصریح کرده که حکومت، جامعه مدنی، سیاسیون و خود زنان باید تلاش کنند تا مشکلات فرهنگی و عنعنوی سد راه زنان برای سهم گیری در انتخابات پیش‌رو از بین برده شود.

در همین حال نماینده دفتر زنان سازمان ملل متحد در این کنفرانس گفته که سرمنشی سازمان ملل خواهان اشتراک گسترده زنان در تمامی عرصه‌های اجتماعی است و اشتراک آنان را تضمین برای دموکراتیک بودن حکومت می‌داند.

وی افزوده که حکومت افغانستان معاهده‌های را امضا کرده که بر اساس آن باید محیط سالم را برای اشتراک زنان در تمامی‌ عرصه‌ها ایجاد کند و هدف ملل متحد نیز این است که با افغانستان همکاری کند تا به این اهداف برسد.

این مقام ارشد سازمان ملل گفته که اسناد نشان می‌دهد دست‌کم ۶۰ درصد زنان افغان فاقد تذکره تابعیت هستند و این مورد یکی از جدی‌ترین مشکلات برای سهم گیری در پروسه انتخابات است.

نماینده سرمنشی سازمان ملل متحد و نماینده دفتر زنان این سازمان، تأکید کردند که تلاش می‌کنند تا در همکاری با حکومت و جامعه مدنی نقش زنان را در تمامی جنبه‌های انتخابات تضمین کند.

این درحالی است که هفته گذشته رییس کمیسیون انتخابات برکنار شد و نگرانی‌ها از عدم برگزاری انتخابات در زمان مشخص شده در حال افزایش است.

مطالب مرتبط