داعش پاسپورت و تذکره خلافتی توزیع می‌کند

گروه دولت اسلامی  یا  داعش که ادعا دارد خلافت اسلامی را تا اسپانیا و چین  وسعت می دهد در یک اقدام کاملا خود سرانه دست  به صادر کردن تذکره برای شهروندان  حوزه خلافتش زده است ؛ با وجود این که هیچ کشوری در جهان آن را به رسمیت نشناخته است. این بدان معنی است که این تذکره ها، غیر قابل استفاده است اما داعش آن را برای تشویق طرفدارانش در سراسر جهان به مهاجرت به سرزمین های تحت تصرف خود به کار می برد.
به گزارش خبرگزاری افق ، به نقل از روزنامه بریتانیایی” دیلی میل”  در این باره نوشته است که داعش برای 11 هزار نفر تا کنون پس از صدور شناسنامه «دولت خلافت اسلامی»، تذکره و پاسپورت صادر کرده است.

پاسپورت داعش نام «دولت خلافت اسلامی» را حمل می کند، پرچمش نیز بر روی آن حک شده است و بر روی آن نوشته شده است: «در صورتی که به حامل این گذرنامه آسیبی برسد در حمایتش لشکر کشی خواهیم کرد.»

طی دو ماه از اعلام برپایی خلافت اسلامیش اش در سرزمین های تحت تصرفش در عراق و سوریه، داعش دو نسخه از گذرنامه هایش را برای شهروندان خود صادر کرد. نسخه نخست بر روی جلدش تنها به عربی نوشته شده بود اما در نسخه دوم زبان انگلیسی نیز به آن افزوده شد.

«دیلی میل» به نقل از کارشناسان نوشته است که با وجود به رسمیت شناخته نشدن دولت خلافت داعش که آن را ابوبکر البغدادی خلیفه خودخوانده این گروه رهبری می کند، صدور این گذرنامه تنها یک «حرکت نمادین» است تا برخی از جوانان هوادار را به پیوستن به این گروه تشویق کند.

این گزارش افزوده است که صدور این گذرنامه ها در چارچوب تبلیغات جهانی داعش برای خود و دعوت به سفر هوادران به سرزمین های تحت تصرف خود است.

شماری از شهروندان کشورهای غربی به گروه داعش پیوسته اند و به همراه آن می جنگند. به طور مثال بریتانیا اعلام کرده دستکم 300 تن از شهروندانش به این گروه شبه نظامی تندرو پیوسته اند

خبرگزاری افق

مطالب مرتبط