جاوید فیصل: شرایط  داکتر عبدالله نسبت به دو سال گذشته بهتر شده است

آقای عبدالله در حال حاضر در امریکا به سر می‌برد، این سفر تا چی اندازه برای افغانستان دست‌آورد داشته و روی چه موضوعات بحث و تبادل نظر شده است؟

مهم ترین بحث که برا ی ما مهم است استراتژی امریکا برای افغانستان، مبارزه با تروریزم و از بین بردن لانه‌های تروریستی در بیرون از افغانستان است. رئیس اجرایی با مقام‌های امریکایی دیدار کرده و روی مبارزه با تروریزم صحبت کرده است. ما در امریکا گفتیم که استراتژی امریکا برای افغانستان هم ازنظر سیاسی هم از نظر سیاسی مفید است و تاثیرات جامع خود را هم در افغانستان داشته است.blank

اما چالشی که فراروی ما و تطبیق استراتژی امریکا برای افغانستان است حمایت پاکستان از تروریستان است.

ما با امریکایی‌ها بحث کردیم که هدف ما محو تروریست است که لانه‌های تروریستان در خاک پاکستان است که باید توجه بیشتر شود. همچنان تمویل و تجهیز نیروهای امینتی ما و حمایت امریکا و ناتو از نیروهای امنیتی ما مباحث بود که آقای عبدالله در امریکا داشت و پاسخی هم که از جانب مقابل داشتیم پاسخ خوبی بود.

شما در امریکا گفتید که کم کاری تان را می‌پذیرید. می‌شود بفرمایید در چه زمینه‌های و چرا کم‌کاری داشته اید؟

کارهای بود که می‌شد از وضعیت فعلی بهتر انجام می‌شد مثلا اصلاح نظام انتخابانی از مباحثی بود که در توافق‌نامه حکومت آمده بود و ضرورت بود که روز دوم کار حکومت کمیسیون ایجاد شود اما یک‌سال بعد این کمیسیون ایجاد شد. یا در بخش های دیگر مثلا رسیدگی به سیاسیون افغانستان و ثبات سیاسی کشور ما می‌توانستیم که کارهای بهتری انجام بدهیم اما کارها با تاخیر و سکته‌گی پیش رفت وهمین باعث شد که پروسه به درستی به پیش نرود. با وجود این‌که مشکلاتی داشتیم پیش رفت‌های هم داشتیم.

شما از عدم پیشرفت صحبت کردید دلیل این کندی چه بود، اختلافات میان سران حکومت بود یا دلایل دیگر؟

طبیعی است که در آغاز، مشکلات بود و دو نفر از دو تکت انتخاباتی از دو برنامه متفاوت می‌آیند یک جا می‌شوند طبیعی است که کارها شروع و انجامش زمان می‌برد. اما فعلا وضعیت بسیار خوب است سران حکومت مشترکا با هم کار می‌کنند و موضوع اختلافی امروز موجود نیست.

با توجه براین‌که حکومتی با ساختار حکومت وحدت ملی در قانون اساسی کشور پیش بینی نشده است، شما این حکومت را قانونی می‌دانید؟

دو بحث است یکی بحث حقوقی حکومت است دیگری بحث قانونی، به نظرم در بخش حقوقی مشکلی نداریم. اگر می‌شد که ما از انتخابات نتیجه بگیریم و کمیسیون کارهایش خوب پیش می‌رفت بهتر می‌شد و رئیس جمهور مشخص می آمد اما متاسفانه کارکرد کمیسیون انتخابات در سال ۲۰۱۴  باعث شد که ما از انتخابات نتیجه نگیریم. برای نجات افغانستان و برای بهبود وضعیت در کشور رئیس جمهور و رئیس اجرایی تصمیم گرفتند که بیایند یک حکومت مشترک ایجاد کنند.

شما می‌گوید به دلیل که امنیت و منافع ملی دچار آسیب نشود حکومت وحدت ملی تشکیل شد. خیلی‌ها به این باور هستند که حکومت وحدت ملی هیچ دست‌آوردی نداشته است قبول دارید؟

اگر می‌شد که ما حکومت وحدت ملی را ایجاد نکنیم اما در این سه سال که می‌بیننیم به یک نتیجه میرسیم که خوب شد همین حکومت وحدت ایجاد شد کار کرد حکومت را هم بعد از اتمام آن خواهیم دید در این حکومت از همه جناح‌ها شامل شدند.

حکومت در زمانی شروع به کار کرد که وضعیت اقتصادی کشور به شدت بحرانی بود معاش پلیس پرداخت نشده بود و وضعیت امنیتی در کابل هم روزمره چندین انفجار صورت می‌گرفت. و در زمان حضور ۱۴۸ هزار نفری نیروهای خارجی در کشور ما آمار ارتش ما با اندازه بود که با خروج اکثر این ها بازهم ارتش ما اضافه نشدند.

ما در ابتدا بحران های زیادی را داشتیم که در این سه سال توانستیم تا حدودی از حجم این مشکلات کم کنیم.

در سال ۲۰۱۵ سران حکومت در امریکا در مقر سازمان ملل بود که ولایت قندوز بدست طالبان سقوط کرد در سال ۲۰۱۶ در دوم اکتبر سران حکومت در نشست بروکسل بودند که مجددا قندوز سقوط کرد اما در سال جاری حتی یک ولسوالی قندوز هم سقوط نکرد. امروز نه تنها که ولایات سقوط نمی‌کند حتی ولسوالی‌ها هم سقوط نمی‌کند.

به نکته خوبی اشاره کردید؛ قندوز در زمان حکومت وحدت ملی در دوسال پی هم دوبار سقوط کرد سقوط یک ولایت استراتژیک مثل قندوز برای حکومت به عنوان یک ضعف کلان شمرده نمی‌شود؟

بدون شک، ما نه نیروی هوایی داشتیم نه آمادگی داشتیم، به نیروی عملیات شبانه ضرورت داشتیم که نداشتیم، برای ارتش تجهیزات نداشتیم آمبولانس هوایی نداشتیم اکنون ما هواپیماهای جنگی داریم که در منطقه کسی ندارد.

این نداشتن‌ها از ضعف حکومت پیشین است یا این‌که متحدین افغانستان برای تجهیز نیروهای ما کم‌کاری کردند.؟

به نظر من فرصت های زیادی در گذشته ما از دست دادیم، متاسفانه هیچ برنامه‌ی نبود که وقتی نیروهای خارجی بیرون می‌شوند چه کسی جایش را پر می‌کند و تکنالوژی که آن‌ها داشتند از کجا تامین شود.

در کل امروز ما در وضعیتی هستیم که تشویش از آینده نداریم و تشویش از سقوط ولایات هم نداریم. نیروهای امنیتی کشور نه تنها که خودشان تجهیز شدند در کنارش نیروهای خارجی هم ما را بیشتر از گذشته کمک می‌کند.

کار شما در حکومت چیست؟ حوزه صلاحیت تان تا کجاست؟ و سهم اجرایی شما از عنوان ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی چقدر است؟

کار در حکومت یک کار مشترک است. ریاست اجرایی و ریاست جمهوری دو نهادی هستند که باید در همه‌ی موارد کار کنند. تغییرات که امروز در کشور آمده نتیجه کار حکومت است، نتیجه کار یک فرد نیست. اگر در حکومت ناکامی است هم مشترک است و اگر موفقیت است هم مشترک است.

در هیچ حکومتی اندازه دوره حکومت وحدت ملی، تنش های قومی و اجتماعی در کشور دامن زده نشده است. آیا حکومت ملی بیش از آن که به وحدت ملی کمک کند، خود مشکلی برای وحدت ملی بوده است؟

من به این باور نیستم که از آدرس حکومت این مباحث دامن زده شده است.

خوب حکومت حداقل باید با این مشکلات مقابله کند که نکرده است این مسوولیت حکومت نیست؟

حکومت مسئوولیت دارد اما سیاسیون کشور مسئوولیت های زیادی دارند سیاسیون کشور تلاش نکنند که برای اهداف سیاسی خود مباحث قومی، زبانی و مذهبی را دامن بزنند. متاسفانه که ما شاهدش بودیم. در میان سیاسیون افغانستان کسانی هستند که می آیند  از طالب حمایت می‌کنند کسی می‌آید در مورد داعش چیزی می‌گوید، کسی یک زبان را بخاطر اهداف سیاسی خود استفاده می‌کنند خوب است که چهره های سیاسی ما عاقلانه پیش بروند.

متاسفانه وضعیت امروز در افغانستان خوشیانید نیست ما ضرورت داریم که به عنوان یک ملت هوشیار اجازه ندهیم که دشمن تمرکز ما را بهم بزند. طالب داعش اینها دشمن همه ما است نگذاریم که اینها این مباحث را دامن بزنند.

شما با ریزش سرسام‌آور حامیان تان مواجه هستید، و روز به روز بر شمار مخالفان و منتقدانی که حامیان دیروز تان بودند، افزوده می‌شوند. این وضعیت را برای آینده سیاسی تان چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا بازهم مجالی برای حضور در عرصه سیاسی افغانستان دارید؟

در کل گروپ بندی های سیاسی در افغانستان دایمی نمی‌باشد شما گروه های متحد را می‌بینید ممکن دوماه بعد نبینید، واین بحثی نیست که برای ما نگران کننده باشد. داکتر عبدالله به دلیل کارکردش و به خاطر حوصله‌مندی اش و کارهای که بخاطر بقای این نظام کردند و قربانی که داد باعث شد که مردم کشور به عنوان یک مسئوول حکومتی از او راضی باشند.blank

من به عنوان سخنگوی عبدالله درک میکنم که وضعیت حکومت و شرایط آقای عبدالله نسبت به دوسال گذشته بهتر شده است. در دوسال که گذشت کار نشد و در یک سال و نیم اخیر کار بهتر شده و مردم هم امیدوارتر شدند.

شما بیش از حد به ظاهر تان توجه می‌کنید. این، چه تناسبی با نمایندگی شما از سرزمین گرسنه و فقیر دارد؟

اگر کسی خوب می‌پوشد و می‌فهمد که خوب بپوشد ما چرا مشکل داشته باشیم. اگر بودجه بیت المال بخاطرش مصرف می‌شود شما حق دارید که مخافت کنید. رهبران سیاسی جهان اکثرا درپوشش شان توجه دارند.

شما سابقه جهادی دارید، آیا تا کنون هم به سابقه جهادی تان پایبند هستید؟ وضعیت امروز تان چقدر با دوران جهادتان همخوانی دارد؟

در حکومت فعلی هم سهم مجاهدین بسیار بالا است، رئیس اجرایی به عنوان یک مجاهد و شریک حکومت است و از مجاهدین نمانیدگی می‌کند. جهاد افغانستان یک افتخار برای افغانستتان است و آن افتخار را ما حفظ می‌کنیم حکومت فعلی و مردم افغانستان ارزش جهاد را می فهمند سهم مجاهدین در حکومت بارز است.

  نااامنی در شمال در این اواخر شدت گرفته است معاون ریاست اجرایی هم اعلام کرد که داعش در سه ولایت شمال کشور جابجا شدند با توجه به این‌ککه شمال در سال‌های گذشته امن‌ترین نقطه کشور شمرده می‌شد چرا حکومت از تصرف حوزه نفوذ مخالفین جلوگیری نمی‌کند؟

به نظرم ناامنی یک بحث عمومی است تنها ولایات شمالی نیست که از ناامنی و جنگ رنج می‌برند. می‌دانید که مردم برای بیش از یک‌سال انتظار سقوط هلمند را می‌کشیدند، یا ولایت ارزگان که همه ولسوالی‌هایش گرفته شده بود و تحت محاصره بود در کل امنیت یک مشکل برای افغانستان است.این طور نیست که جنگ از یک ساحه به ساحه دیگر کشانیده شود.

حکومت افغانستان بر ضد داعش و دیگر گروه های تروریستی قاطعانه مبارزه می‌کند. حکومت وحدت ملی و شرکای‌ ما مصمم هستند که داعش و گروه‌های تروریستی باید از بین برده شوند این‌ها از ما نیستند و افغانستان هم از اینها نیست و این‌ها با فرهنک و سنت‌های ما هم‌خوانی ندارند.

در گذشته داعش در یک ولایت بود ولی امروز در یک منطقه محدود گیر ماند که نابود می‌شوند.

تشکر.

مطالب مرتبط