بانک جهانی: رشد اقتصادی افغانستان درحال افزایش است

بانک جهانی امروز با نشر تازه‌‌ترین گزارش خود در مورد توسعه افغانستان مدعی شده که رشد اقتصادی این کشور در حال افزایش است.blank

در این گزارش آمده که وخامت روزافزون وضعیت امنیتی افغانستان، بالای اقتصاد این کشور تأثیر منفی برجا گذاشته اما این کشور  در سال ۲۰۱۷ تا ۲.۶ درصد رشد اقتصادی خواهد داشت.

شوبهم چوهدی، رییس بانک جهانی گفته که در نیمه اول سال جاری میلادی میزان فعالیت‌های اقتصادی در افغانستان کاهش داشته اما سروی‌های ربع‌وار از برداشت‌های سرمایه گذاران در این کشور نشان می‌دهد که اعتماد آنان نسبت به اوایل سال جاری میلادی افزایش یافته است. وی تصریح کرده که اعتماد متشبثین نسبت به زمان مشابه در سال گذشته اندکی پایین است.

رییس بانک جهانی گفته افغانستان در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ میلادی ۹.۶ درصد رشد اقتصادی داشت اما این آمار در سال ۲۰۱۵ به ۱.۱ درصد و در سال ۲۰۱۶ به ۲.۲ درصد رسیده و احتمال می‌رود در سال جاری به ۲.۶ درصد برسد.

بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند که در صورت وخیم‌نشدن اوضاع امنیتی افغانستان، رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی، به ۳.۲ درصد افزایش خواهد یافت.

افغانستان در سال ۲۰۱۲ میلادی بالاترین رشد اقتصادی را داشت و این روند با انتقال مسوولیت‌های امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای افغان در سال ۲۰۱۴ میلادی با رکود شدید مواجه شد و اعتماد سرمایه گذاران نسبت به وضعیت کاهش یافت.

با این حال رییس بانک جهانی گفته که افغانستان در برخی از موارد دست‌آوردهای نیز داشته است. این موارد شامل مدیریت جمع‌آوری و تطبیق مالیات از سوی دولت، افزایش عواید داخلی، ترتیب بودجه، برنامه‌های بهبود وضعیت افراد نیازمند است.

رییس بانک جهانی افزوده که این کارها کافی نیست و باید حکومت‌داری محلی بهبود یابد، اصلاحات گسترش پیدا کند و مبارزه با فساد نیز تشدید شود تا افغانستان در مسیر رشد مداوم و رفاه عامه سوق داده شود.

این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که حکومت وحدت ملی از آغاز کار خود تاکنون بر افزایش سرمایه گذاری و جلب اعتماد تاجران خارجی تأکید کرده و از بازرگانان داخلی نیز خواسته که سرمایه‌های شان را به خارج از کشور منتقل نکنند.

مطالب مرتبط