کار احداث پروژه تاپی تا دوماه دیگر از هرات آغاز می‌شود

مقام‌های ارشد حکومت ترکمنستان می‌گویند که کارهای نخستین برای اجرایی پروژه تاپی در ولایت هرات، از اوایل سال آینده میلادی آغاز خواهد شد.blank

پروژه تاپی یکی از بزرگترین پروژه‌های اقتصادی در کشور شمرده می‌شود. با عملی شدن این پروژه، گاز ترکمنستان، از طریق افغانستان به هند و پاکستان انتقال می‌یابد.

شماری از مقام‌های بلند رتبه ترکمنستان به ولایت هرات سفر کرده‌اند تا چگونگی اجرای این پروژه بزرگ اقتصادی را، که به باور بسیاری‌ها به همگرایی منطقه‌یی خواهد انجامید، با طرف افغانستان در هرات گفت‌وگو کنند.

به نظر می‌رسد که هم اکنون علاقمندی شرکت‌های معتبر بین‌المللی، بخاطر مشارکت در اجرایی پروژه تاپی بیشتر شده است؛ موضوعی که عوض بابایوف، معاون شورای وزیران ترکمنستان در هرات به آن اشاره می‌کند. این مقام بلندپایه دولتی ترکمنستان ابراز خوشبینی می‌کند که کار احداث پروژه تاپی در اوایل سال آینده میلادی در افغانستان شروع شود.

سیروس علاف، مشاور اقتصادی رییس‌جمهور غنی در صحبت با خبرگزاری افق، ابراز امیدواری کرد که باشندگان هرات از گاز پروژه تاپی مستفید خواهند شد.

پیش بینی می‌شود که این پروژه ۱۰ میلیارد دالری تا سال ۲۰۱۹ به بهره برداری برسد؛ پروژه که افغانستان از رهگذر ترانزیت گاز به کشورهای پاکستان و هند، سالانه ۴۰۰ میلیون دالر عاید به دست خواهد آورد.

اما در مقطع کنونی ناامنی در ولایت‌های هرات و فراه، جدی‌‎ترین چالش سد راه عملی سازی پروژه تاپی گفته می‌شود ولی مقام‌ها در اداره محلی ولایت‌های هرات و فراه به خبرگزاری افق، گفتند که نیروهای دولتی بر این چالش غلبه خواهند کرد.

لوله گاز تاپی ظرفیت انتقال سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز را دارد. این لوله حدود ۱۸۰۰ کیلومتر طول خواهد داشت که ۱۴۷ کیلومتر از خاک ترکمنستان، ۷۳۵ کیلومتر از خاک افغانستان، از مسیر ولایت‌های هرات، فراه، هلمند و قندهار عبور خواهد ‌کرد و با طی ۸۰۰ کیلومتر در پاکستان، به هند می‌رسد.

با این وجود، کار عملی اجرای پروژه تاپی در سال ۲۰۱۵ توسط رهبران افغانستان، ترکمنستان، هند و پاکستان رسماً آغاز شد.

مطالب مرتبط