زمان شلیک موشک کره شمالی چه اتفاقی می‌افتد؟

کیم جونگ اون دو ماه است که آزمایش موشکی انجام نداده و این برای فردی که ترامپ او را «مرد موشکی» می نامد غیرمعمول است. دیکتاتور کره شمالی بین ماه فوریه و سپتامبر هرماه یک موشک شلیک کرد که در مجموع ۲۲ موشک شد و قوی ترین بمب هسته ای تاریخ کره شمالی را نیز مورد آزمایش قرار داد.

blank

آنچه از وزیر ماتیس می شنویم این است که او سعی ندارد واکنشی در برابر این سکوت کیم انجام دهد، تنها ماجرا را از نزدیک تماشا می کند. ماتیس حتی در منظر عموم درباره حمله پیشگیرانه به تاسیسات هسته ای کره شمالی بحث نمی ‎کند. از ماتیس پرسیدم که آیا با مشاور امنیت ملی، مک مستر درباره جنگ پیشگیرانه به عنوان گزینه ای همیشگی که مک مستر آن را «جنگی برای جلوگیری از تهدید ایالات متحده با سلاح های هسته ای می خواند»، موافق است؟

ماتیس پاسخ می دهد که باید از او (مک مستر) بپرسید. «من به این سوال پاسخ نمی دهم.» چنین واکنش هایی از سوی ماتیس غیرعادی نیست. او همیشه از بحث درباره طرح های نظامی دوری می کند. اما گفته می ‎شود چنانچه سیاست های جنگ جویانه تری از سوی کاخ سفید اتخاذ شود او در منظر عمومی از آنها حمایت خواهد کرد.

من یک روز را در کنار ماتیس گذراندم و با او به کوه های راکی، جایی که او از فرماندهی شمال ایالات متحده دیدن کرد، سفر کردم. در کنار ما فرمانده دفاع هوایی مشترک ایالات متحده و کانادا حضور داشت. در آنجا ماتیس اجازه داد از مطبوعات و خبرنگاران همراه از برخی مناطق سری مجموعه کوه چیه نی بازدید کنند. ما همچنین از پایگاه نیروی هوایی پیترسون دیدن کردیم. مقامات نظامی این مجموعه ها مسئول دفاع از حریم هوایی آمریکا هستند. فرماندهان این مرکز این وظیفه را برعهده دارند که موشک های کره شمالی را ردیابی کنند. این کار روی صفحه ای غول پیکر انجام می شود که حلقه های قرمزی روی آن مشخص شده و هر یک از این حلقه ها بخشی از جهان ماست که در معرض تهدید حملات موشکی کیم جونگ اون هستند. زیر این صفحه نمایش غول پیکر یک شعار روشن با حروف بزرگ دیده می شود: «ما دیده بان هستیم.»

هر زمانی که کره شمالی موشکی را شلیک کند آژیر خطر روشن می شود و پس از آن مشخص می شود که هدف از شلیک موشک کجاست و آیا این شلیک آزمایشی است یا نه. بعد از گذارندن یک روز با این نظامیان شما از قدرت فضایی و نظامی آمریکا متعجب می شوید. اما زمانی که دو مرد دیوانه ما یعنی کیم و ترامپ جنگ واقعی را شروع کنند این رادارها، ماهواره ها و موشک های بازدارنده قادر نخواهند بود که از مرگ و میر آدم ها در جهان واقعی جلوگیری کنند. ما هیچ ایده ای نداریم که چرا کیم این سکون را آغاز کرده است. کارشناسان کره شمالی تنها حدس می زنند که دوران پر رمز و رازی از این مرد و این رژیم آغاز شده است.

مطالب مرتبط