هرات کلان شهری که جمنازیوم ویژه بانوان ندارد

نزدیک سه هزار بانو در رشته‌های گوناگون در ولایت هرات مصروف ورزش هستند. این بانوان در کنار مبارزه با هنجاری‌های سنتی در این ولایت که هرازگاهی مانع حضور شان در بخش‌های ورزشی می‌شود، از نبود مکان مناسب برای تمرینات شان نیز رنج می‌برند.blank

از دیری  به این‌سو، داشتن جمنازیوم ویژه بانوان به یک رویا برای ورزشکاران در هرات مبدل شده، این بانوان بارها از حکومت و بازرگانان خواسته‌اند که دست یاری به سوی شان دراز کنند اما به نظر می‌رسد که تاکنون به این خواسته‌های آن‌ها توجه چندانی نشده است.

صابره نورزی، دختر که از دو سال به‌این سو، در رشته ورزشی باسکتبال عرق می‌ریزد، از نبود امکانات ورزشی در هرات رنج می‌برد. او در صحبت با خبرگزاری افق گفت: «حکومت باید برای ما حداقل یک مکان مناسب برای ورزش کردن فراهم سازد.»

هم اکنون شماری از ورزشکاران زن در هرات، برای مدت محدود در جمنازیوم دولتی میرویس صادق به تمرین می‌کنند. دغدغه اصلی این ورزشکاران چیزی نیست؛ جز فرصت محدود تمرین کردن.

محبوبه جمشیدی، یکی از این ورزشکاران به خبرگزاری افق گفت: «به‌خاطری که جمنازیوم میرویس صادق بسیار شلوغ هست ما نمی‌توانیم زیاد تمرین کنیم.»

هم اکنون تلاش‌های از سوی ادارۀ تربیت بدنی هرات، برای ساخت جمنازیوم مخصوص بانوان دراین ولایت جریان دارد. حمیدالله کبیر، رییس این اداره در صحبت با خبرگزاری افق، گفت که در سال آینده طرح ساخت جمنازیوم ویژه بانوان در بودجه انکشافی هرات گنجانده خواهد شد.

در صورت گنجانیده شدن ساخت جمنازیوم ویژه بانوان در بودجه انکشافی باید اداره محلی هرات، زمینی برای ساخت این جمنازیوم در اختیار اداره تربیت بدنی قرار دهد. جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات به خبرگزاری افق، گفت که قرار است هیاتی برای این منظور کار کند.

هر چند در سال‌های گذشته، ورزش در میان زنان در ولایت هرات رشد چشم گیری یافته اما به گفته ورزشکاران زن، حکومت در این مدت برای حمایت از ورزشکاران کار خاصی انجام نداده است.

مطالب مرتبط