مسافران در شاهراه‌های فاریاب امید کم‌تری برای زنده ماندن دارند

 شماری از دانشجویان دانشگاه فاریاب از وضعیت امنیتی در این ولایت نگران‌اند و از مسوولان امنیتی خواهان برقراری و تامین امنیت شاهراه‌های این ولایت هستند.

این دانشجویان که از ولایات دیگر افغانستان در پروسه امتحانات کانکور کامیاب شده‌اند و در این ولایت مصروف فراگیری درس‌های دانشگاهی شان هستند؛ وضعیت امنیتی در شاهراه‌های این ولایت را نگران کننده می‌گویند.

سید نادر ایوبی، باشنده اصلی ولایت قندز است. او دانشجوی دانشکده حقوق دانشگاه فاریاب است که از وضعیت امنیتی شکایت داشته و چنین می‌گوید: «هر باری که ما در جریان رخصتی‌ها به خانه بر می‌گردیم «کلمه» خودرا می‌خوانیم و وقتی که دوباره به فاریاب هم می‌رویم کلمه خوده می‌خوانیم چون امید زنده ماندن در شاهراه‌های این ولایت خیلی کم است و هر لحظه خطر امنیتی متوجه مردم است و به‌خصوص ما دانشجویان».

این دانشجو اضافه می‌کند که نا امنی در این شاهراه‌ها بالای روحیه دانشجویان خیلی تاثیر بد گذاشته است و آنان چندان علاقه‌مندی برای ادامه تحصیل را در این وضعیت ندارند.

با یک تن از استادان دانشکده روزنامه نگاری دانشگاه فاریاب در این مورد صحبت کردم و این استاد باشنده اصلی ولایت بلخ-شهر مزارشریف است.

استاد فیروز تلاش، می‌گوید حرف‌های حدیث‌های که در مورد وضعیت وخیم امنیتی در شاهراه‌های فاریاب شنیده می‌شود واقعیت دارد و برای مردم خیلی نگران کننده است.

آقای تلاش افزودند: «ولایت فاریاب از جمله ولایات استراتژیک برای مخالفان مسلح دولت به‌شمار می‌رود که در این ولایت تعداد زیادی از افراد مسلح غیر مسوول امنیت این ولایت را نا امن می‌سازند که به‌صورت غیر مستقیم به نفع طالبان تمام می‌شود. این به این معنی نیست که طالبان در ناامنی این ولایت دست ندارند؛

بل طالبان عامل اصلی در بی ثبات ساختن این ولایت به‌شمار می‌روند».

 

این استاد دانشگاه فاریاب به منطقه‌ای اشاره می‌کند که بیشترینه خطر را متوجه مسافران می‌سازد: «به‌طور مثال یک منطقه به‌نام جنگل در مسیر شاهراه فاریاب و  ولسوالی اندخوی موقعیت دارد که طالبان همیشهمسافران را در این منطقه از موتر پایین کردهتعدادی از آنان را می‌کُشندوتعداد شان را هم در بدل پول دوباره رها می‌کنندو در داخل شهر میمنه(مرکز ولایت فاریاب) افراد مسلح غیر مسوول گشت و گذار می‌کنند».

ولایت فاریاب یکی از ولایات استراتیژیک به‌شمار می‌رود که طالبان همواره در نا امن سازی این ولایت نقش کلیدی داشته است و برای برهم زدم نظم و امنیت دست به کشتار، ترور و اختطاف و دزدی زده‌اند.

وجود افراد مسلح غیر مسوول نیز یکی از چالش‌های جدی امنیتی را در این ولایت خلق کرده است.

 

مطالب مرتبط