تنش در روابط میان عربستان و آلمان

به گزارش المیادین،در پی انتقاد وزیر خارجه آلمان از بازداشت سعد حریری نخست وزیر لبنان توسط عربستان سعودی، ریاض سفیر خود را برای مشاوره از آلمان فراخواند و سفیر آلمان در عربستان سعودی را نیز احضار و یاداشت اعتراضی به وی درباره سخنان وزیر خارجه آلمان تحویل داد.blank

زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان، با بیان این مطلب افزود: روح ماجراجویی در رهبری عربستان سعودی افزایش یافته و اروپا در برابر چنین مساله‌ای سکوت نخواهد کرد.

زیگمار گابریل در دیدار با جبران باسیل وزیر خارجه لبنان طی هفته گذشته در کنفرانسی خبری گفته بود که از دعوت رئیس جمهور فرانسه برای سفر حریری نخست وزیر لبنان به پاریس، استقبال می کنم و سفرش به فرانسه نشان می‌دهد که تحرکات وی محدود نیست.

وزیر خارجه آلمان در انتقاد از سیاست های عربستان گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند سعد الحریری و خانواده‌اش را از سفر به فرانسه باز دارد.

در پی این سخنان حکومت عربستان ابراز «تعجب» کرده و سخنان این وزیر آلمانی را نادرست دانست و تأکید کرد که این سخنان نادرست و توهین آمیز است.

در همین حال، شبکه تلویزیونی وابسته به نخست‌وزیر مستعفی لبنان گزارش داد، که سعد حریری عربستان را به مقصد پاریس ترک کرده است.

ماکرون رئیس جمهور فرانسه نقش میانجی میان سعد حریری و دولت سعودی را به عهده گرفته است.

آقای مکرون گفته از سعد حریری به عنوان نخست وزیر لبنان در پاریس استقبال خواهد کرد.

سعد حریری نخست وزیر لبنان چند قبل در سفرش به ریاض در یک نطق تلویزیونی از سمتش استفعا داد، استعفای که هنوز مورد پذیرش رئیس جمهور لبنان قرار نگرفته است.

گفته‌های وجود دارد که عربستان سعودی سعد حریری را از میدان هوایی ریاض بازداشت کرده و بجای نامعلومی انتقال داده بود.

تنش‌ها بر سر بازداشت حریری میان عربستان، ایران  و دولت لبنان افزوده شد اکنون دولت آلمان هم به جمع مخالفین سیاست‌های دولت سعودی اضافه شده است.

مطالب مرتبط