افزایش ۸۷ درصدی تولید مواد مخدر در کشور

دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد و وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، امروز گزارش را منتشر کردند که نشان می‌دهد تولید مواد مخدر در کشور در سال جاری ۸۷ درصد افزایش یافته است.blank

این گزارش نشان می‌دهد که در سال جاری میلادی حدود ۹ هزار تن مواد مخدر در کشور تولید شده، درحالی که این رقم در سال گذشته به ۴ هزار تن رسیده بود. در این گزارش همچنان آمده که مجموع زمین که زیر کشت مواد مخدر است به ۳۲۸ هزار هکتار می‌رسد.

این درحالی است که در سال ۱۹۹۴ حدود ۷۱ هزار هکتار زمین در افغانستان مواد مخدر کشت شده بود و در زمان حکومت طالبان این رقم به ۵۷ هزار هکتار زمین کاهش یافت و در سال ۲۰۰۱ این رقم تنها ۸ هزار هکتار زمین بود.

گزارش مشترک سازمان ملل و حکومت افغانستان نشان می‌دهد که در سال جاری به طور متوسط از هر هکتار زمین ۲۷ کیلوگرام تریاک به دست آمده، درحالی که در سال گذشته هر هکتار زمین ۲۳.۸ کیلوگرام تریاک حاصل داده است.

این گزارش نشان می‌دهد که بیشترین مقدار مواد مخدر تولید شده در افغانستان، در جنوب کشور تولید شده و ساحات تحت کشت مواد مخدر نیز در هلمند نسبت به دیگر ولایت افزایش داشته است. پس از هلمند ساحات کشت مواد مخدر در بلخ، قندهار نیمروز و ارزگان افزایش یافته است.

در این گزارش همچنان آمده که تعداد ولایات که کشت مواد مخدر در آنها صفر است از ۱۳ ولایت به ۱۰ ولایت کاهش یافته و در ولایات غزنی، سمنگان و نورستان بار دیگر مواد مخدر زرع شده است.

در همین حال وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان گفته است که در سال جاری بیش از ۷۵۰ هکتار زمین از کشت کوکنار پاک شده و دلیل اصلی افزایش کشت کوکنار نبود منابع کافی مالی، استفاده از تخم‌های اصلاح شده تریاک، عدم همکاری کشورهای همسایه و افزایش بازار خرید و فروش مواد مخدر است.

گزارش تازه سازمان ملل و وزارت مبارزه با مواد مخدر نیز مدعی شده که بی‌ثباتی سیاسی، نبود کنترل دولتی، ناامنی، فساد اداری و اقتصاد ضعیف کشاورزان سبب افزایش کشت مواد مخدر شده است.

این درحالی است که کشت و تولید مواد مخدر یکی از دلایل اصلی ناامنی در کشور خوانده می‌شود و گفته می‌شود که تولید و قاچاق مواد مخدر یکی از منابع اصلی تمویل تروریزم در کشور است.

مطالب مرتبط