وزارت مهاجرین: بازگشت مهاجرین نسبت به سال گذشته کاهش یافته است

مسوولان در وزارت مهاجرین کشور گفته اند روند بازگشت مهاجرین نسبت به سال گذشته به دلیل افزایش ناامنی‌ها کاهش یافته است.blank

سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کنندگان امروز در کنفرانس «مهاجرت، فرصت‌ها و چالش‌ها» گفته است که در سال جاری ۴۶۷ هزار پناهجوی افغان به کشور برگشته در حالی که در سال گذشته این رقم به بیش از یک میلیون نفر رسیده بود.

آقای بلخی افزوده که در حال حاضر حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار پناه‌جوی افغان، خارج از کشور به سر می‌برند و در این میان ۵۱۹ هزار نفر در کشورهای امریکا و استرالیا، بیش از ۴۸۷ هزار تن دیگر در اروپا، بیشتر از ۴ میلیون نفر دیگر در ایران و پاکستان و متباقی در کشورهای عربی به سر می‌برند.

وزیر مهاجرین در این نشست گفته که شماری از این مهاجرین به دلیل ورود غیرقانونی در معرض اخراج اجباری قرار دارند و این وزارت تلاش می‌کند با کشورهای میزبان به توافقاتی دست یابد که روند اخراج اجباری مهاجرین متوقف شود.

در این نشست همچنان گفته شده که در سال جاری میلادی حدود ۴۱۷ هزار شهروند کشور به دلیل جنگ و حوادث طبیعی بیجا شده‌اند.

با این حال تادامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل در این کنفرانس گفته که از هر چهار افغان یک تن از آنان در زندگی شان، بیجا شده و دلیل عمده‌ی آن جنگ و ناامنی بوده است.

آقای یاماموتو افزوده که جنگ‌های داخلی دلیل اصلی بیجا شدن داخلی و مهاجرت از کشور است.

در همین حال وزیر مهاجرین گفته که در جریان سه سال گذشته نزدیک به دو میلیون مهاجر و پناهنده افغان به کشور برگشته اند.

این درحالی است که در سال جاری ناامنی‌ها در کشور تشدید شده و این امر باعث شده شماری زیادی از شهروندان کشور دست به مهاجرت بزنند و یا هم در داخل کشور مناطق اصلی شان را رها کنند.

مطالب مرتبط