شهروندان مزارشریف: هرچه زودتر باید «پادشاه» افغانستان تعیین شود!

شهروندان مزارشریف از وضعیت بیکاری در این شهر نگران هستند و طولانی شدن زمان انتخابات، بیکاری، و  بی‌باوری کشورهای کمک کننده جهان را نسبت به این معضله دلایل اصلی بر می‌شمارند.

این شهروندان شامل کسبه کاران، کارگران تعمیرات، دست فروشان و دوکان‌داران این شهر هستند که در این چند ماه‌یی که دغدغه‌های انتخاباتی در حال جریان است، کار و بار خوبی نداشته‌اند.DSC00322

غلام سخی یک از کارگرانی است که هفته‌هارا بیکاری کرده است و کسی او را برای کار کردن نه‌بُرده است.

غلام سخی نان آور یک فامیل هشت نفره و کارگر است. او همه روزه برای پیدا کردن کار در چهار راهی جنوب شرقی روضه مبارک، در مقابل شهرداری شهر مزارشریف می‌رود.

او می‌گوید: «بیش از یک هفته است که کار نکرده‌ام. در جریان این هفته یک روز تا نیمه روز کار کردم که دو صد و پنجا افغانی به‌دست آوردم. در این یک هفته چند روپیه که پس انداز کرده بودم همه را خرچ کردم و حالا چیزی نمانده است و کار هم دَرک ندارد».

جایی که همه روزه غلام سخی برای به‌دست آوردن کار می‌آید صدها تن همچون او در این‌جا برای کار پیدا کردن روزهارا بدون کار سپری کردند و می‌کنند.

غلام سخی اضافه می‌کند: «همین معلوم نشدن پادشاه(رییس جمهور) خیلی کار و بار را گُم کرده است. هر کس که پادشاه می‌شود باید زودتر شود که مردم بسیار بیکار است و روزگار ما مردم کارگر خیلی نگران کننده است».

در این اواخر شهر مزارشریف وضعیت امنیتی خوبی ندارد و مردم روان شان نسبت به گذشته‌های نه چندان دور نا آرام است.

عبدالحکیم یکی از دست فروشان در شمال روضه شریف است که لوازم آرایشی می‌فروشد. او از اذیت و آزار دست فروشان توسط پولیس شکایت دارد و می‌گوید: «از یک طرف کار و بار درک ندارد و از طرف دیگر همه روزه از طرف پولیس توهین و تحقیر می‌شویم و مارا لت وکوب می‌کنند».

عبدالحکیم افزود: «پولیس به‌خاطر این که ما در دو طرف جاده نشسته‌ایم و دست فروشی می‌کنیم پول می‌گیرد و مارا اذیت می‌کند. اگر ما یک دولت خوب داشته باشیم و برای ما زمینه‌های کاری مساعد گردد، ما چنین کاری را نمی‌کنیم و حوصله توهین و تحقیر پولیس را هم نداریم».

این دست فروشان نگران این وضعیت هستند و می‌گوید که این برخوردها خسته ساخته‌ است آنان را و هر چه زودتر باید رییس جمهور آینده تعیین شود و آنان بتوانیم آزادانه کار کنند و زمینه خوبی کاری برای شان مساعد گردد.

در جریان گشت زنی در شهر بودم که با یک تن از آموزگارانِ مکاتب این شهر مقابل شدم و در مورد وضعیت موجود از وی پرسیدم. این آموزگار مرد مهربانی بود و خودرا استاد حمیدالله یکی  از استادان لیسه استقلال معرفی کرد و در پاسخ گفت: «وضعیت شهر مزارشریف در این اواخر کمی نگران کننده است و همه مصروف جنجال‌های انتخاباتی هستند و از وضعیت مردم، کار و بار و امنیت و پاک‌سازی شهر خبرندارند و توجه چندان نشان نمی‌دهند».

  شهر مزارشریف امن‌ترین ولایت افغانستان محسوب می‌شد. اما در این اواخر شاهد چندین حمله انتحاری و قتل‌های سازمان یافته و اختطاف بوده است که مردم از این وضعیت نگران هستند و آرامش مردم کماکان برهم خورده‌ است. ولایت بلخ یکی از ولایات استراتیژیک افغانستان به‌شمار می‌رود که با کشور ازبکستان مرز مشترک دارد و شهرک بندری حیرتان بزرگ‌ترین بندر صادراتی و وارداتی افغانستان است که بیشترین صادرات و واردات کالاهای تجارتی افغانستان از طریق این بندر صورت می‌گیرد.

خبرگزاری افق

مطالب مرتبط