هرات امسال بیش از ۸ تُن زعفران وارد بازار می‌کند

هم اکنون برداشت زعفران در افغانستان جریان دارد. قیمت یک کیلو از بهترین نوع زعفران افغانستان تا یک صدهزار افغانی می‌رسد.blank

برداشت زعفران که از آن به‌عنوان طلای سرخ افغانستان نیز نام برده می‌شود، از نیمه ماه میزان شروع می‌شود و دهقانان برای حفظ کیفیت و عطر زعفران، صبح قبل از طلوع خورشید گل‌های زعفران را می‌چینند.

پس از چیدن گل‌های بنفش زعفران، سه کلاله سرخ رنگ میله‌ای شکل و سه خامه زرد رنگ را که در وسط گل قرار گرفته از گلبرگ‌ها جدا می‌کنند و در محیطی به دور از رطوبت و نور مستقیم به مرور خشک می‌کنند تا در بازار عرضه شود.

هرات بزرگترین تولید کننده زعفران افغانستان است و آنگونه که عبدالصبور رحمانی، رییس اداره زراعت این ولایت می‌گوید ۹۰ درصد زعفران کشور از این ولایت برداشت می‌شود.

بر بنیاد آمارهای اداره زراعت هرات، کشت زعفران در سال‌های گذشته افزایش چشم گیری پیدا کرده است. در سال جاری بیش از ۳۵۰۰ هکتار زمین تحت کشت گیاه زعفران قرار گرفته و این در حالی است که در سال گذشته ۲۳۰۰ هکتار زمین در این ولایت زعفران کشت شده بود.

تولید زعفران هرات در سال گذشته ۶ تُن بوده، اما عبدالصبور رحمانی رییس اداره زراعت هرات تخمین می‌کند که در سال جاری سطح تولید زعفران در این ولایت به بیش از ۸ تُن خواهد رسید.

بزرگترین خریدارن زعفران افغانستان، کشورهای عربی، چین، هند، سنگاپور، هلند، آلمان و آمریکا اند که به گفته بشیر احمد رشیدی، رییس اتحادیه ملی زعفران کشور، بخش عمده خریداری زعفران کشور با نام این کشورها، وارد بازارهای جهانی می‌شود.

با کیفیت‌ترین زعفران کشور در ولسوالی غوریان در نزدیکی مرز ایران تولید می‌شود اما کشت این گیاه در ولسوالی‌های دیگر ولایت هرات نیز در سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است.

با افزایش سطح تولیدات زعفران در کشور به ویژه ولایت هرات، نگرانی‌ها مبنی بر وارد شدن پیاز پوسیده و قاچاق زعفران بی‌کیفیت ایرانی در این ولایت اوج گرفته است.

حاجی اکبر که به «بابای زعفران کشور» مشهور است در جشنواره ملی گل زعفران در هرات، از ورود زعفران بی‌کیفیت از کشور ایران ابراز نگرانی می‌کند. او از حکومت می‌خواهد که به این روند نقطه پایان بگذارد.

در همین حال، محمد آصف رحیمی والی هرات تعهد می‌سپارد که در راستای ورود پیاز زعفران بی‌کیفیت تدابیر جدی در مرزهای هرات روی دست می‌گیرد.

کشت زعفران در کشور فرصت‌های شغلی مناسب برای شماری از زنان روستایی فراهم کرده است تا ازاین طریق، این زنان در بخش مصارف زندگی شان با مردان خانه همکاری جدی کنند. زهرا محمدی، از باشندگان ولسوالی غوریان در جشنواره ملی گل زعفران به خبرگزاری افق گفت: «با کارکردن در مزارع زعفران به اقتصاد خانه خود کمک  می‌کنیم.»

در سال‌های اخیر، افغانستان به رقابت با کشورهای بزرگ صادر کننده زعفران قامت راست کرده و به دلیل جایگزینی گیاه زعفران با کوکنار، حاصلات این گیاه سال به سال افزایش می‌یابد.

در سال‌های پسین حکومت نیز در بخش رشد گیاه زعفران در هرات تلاش کرده است. مقام‌ها در اداره مبارزه با مواد مخدر این ولایت می‌گویند که به خاطر متقاعد کردن دهقانان از کشت کوکنار، پیاز زعفران توزیع می‌شود.blank

جیلانی دقیق، رییس این اداره به خبرگزاری افق، گفت که یکی از دلایلی که کشت کوکنار در هرات کاهش یافته، افزایش کشت گیاه زعفران در ولسوالی‌های این ولایت است.

بر بنیاد گزارش‌ها، در سال گذشته افغانستان، پس از کشورهای ایران، هند و یونان، چهارمین صادر کننده زعفران در جهان لقب گرفت.

زعفران افزون بر مصارف غذایی، در صنایع دارویی و آرایشی نیز مصرف دارد و رنگ و طعم منحصر به فرد آن شاخص‌ترین ویژگی زعفران افغانستان در بازارهای جهانی می‌باشد.

مطالب مرتبط