وقتی که نصرالله” داعش” را سبک وسنگین می کند

 شیخ حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان از خطر روز افزون داعش و عوامل پشت پرده  این گروه در مصاحبه ای با  روز نامه الاخبار چاپ بیروت در لبنان ،سخن گفته است  و تحلیل عالی و موشکافانه ازپیدایش این گروه  دارد که  خبرگزاری افق در سطور آتی به آن می پردازد .

 وی تحلیلش را چنین می آغازد : شکست ایدئولوژی داعش امکان‌پذیر است، اما به جدیت نیاز دارد. برخی دولت‌ها می‌دانند چه ماری را پروراندند و به همین اکنون خودشان از خطر داعش هراس دارند.n00034299-b

تفکر داعش ده‌ها سال در عربستان و کشورهای عربی خلیج فارس ترویج شد و در مدارس تدریس شد. اگر حزب الله لبنان در خاک سوریه به جنگ داعش نرفته بود، اکنون بخشی از لبنان درگیر داعش بود. البته سیاستمداران لبنانی آخرین گروهی هستند که امکان دارد هوشیار شوند زیر فعلا منافعشان در گرو ادامه درگیری‌های منطقه است.

پنهان نیست که تروریست‌ها، از سراسر جهان از کدام مرزها عبور کردند و چه تسلیحات و امکاناتی دراختیارشان گذاشته شد.

این ماری است که در آمریکا زاده شد و ترک‌ها و کشورهای خلیج‌فارس بزرگش کردند و حالا می ترسند که خودشان را نیش بزند. هر کس تصور کند که می تواند این بازی را اداره و کنترل کند، دچار توهم است.

لبنان در قلب بحران قرار دارد. نتیجه این بحران آینده مشرق عربی را تعیین خواهد کرد. در سوریه جنگی را راه انداختند که هدفش بردن سوریه از یک محور به محور دیگر بود. اگر در القلمون و القصیر سوریه مقاومت نمی‌ کردیم داعش اکنون در بیروت بود.

مردم لبنان اکنون از جنگ ما علیه تکفیری‌ها بیشتر حمایت می‌کنند. همه باید برای دفاع از مسلمانان، مسیحیان و اقلیت‌های دینی جزئی از این نبرد باشند. ترکیه و قطر از داعش حمایت می‌کنند و من میدانم عربستان از داعش هراس دارد.

مقاومت لبنان در سوریه در درجه اول دفاع از لبنان و مقاومت لبنان و تمامی لبنانی‌ها بدون استثناست. مهم ترین مسئله اینست که الان خطر همه را تهدید می‌کند. ما سه سال پیش از خطری خبر دادیم که امروز همه از آن سخن می گویند. حتی مخالفان نیز اقرار می‌کنند که اتفاقات منطقه دولت‌ها و ملت ها و تمام منطقه را تهدید می کند و منافع دولت‌های بزرگ در جهان را نیز به مخاطره می اندازد.

بر تمام کسانی که می توانند بخشی از جنبش مقاومت و دفاع از لبنان، سوریه، عراق، فلسطین، منطقه و آرمان فلسطین باشند، واجب است وارد عمل شوند و از مسلمانان و مسیحیان و اقلیت های دینی حمایت کنند.

خطر بسیار بزرگی منطقه را تهدید می‌کند، که جنایت‌های زیادی را انجام می‌دهد، این گروه هیچ قاعده و قانونی ندارند. این‌ها عده‌ای وحشی هستند که مهار آن‌ها در منطقه از دست رفته است. اگر کسی پیدا شود که با این وحشی‌ها بجنگد و مانع دریدن ملت‌های منطقه توسط آنها شود نباید مورد قدردانی قرار بگیرد؟

خطر داعش سنی و شیعه، مسلمان و مسیحی و یا دروزی و ایزدی و عرب و کرُد نمی‌شناسد، این یک حیوان وحشی است که رشد کرده و بزرگ شده است. امکانات و نفراتی که اکنون در اختیار داعش قرار دارد زیاد است و این باعث نگرانی همه شده است. همه باید نسبت به این خطر نگران باشند.

من اعتقاد دارم بازگشت “سعد حریری”، نخست وزیر اسبق لبنان به کشور نیز نشانه آنست که عربستان سعودی درک کرده که باید سران اعتدالگرای منطقه را برای مقابله با داعش و تروریست ها تقویت کرد.

طرفداران دیدگاه های تکفیری زمینه خوبی برای گسترش داعش هستند. این بستر در اردن و عربستان سعودی و کویت و دولت‌های خلیج‌فارس وجود دارد. اگر هنوز دولت‌هایی باشند که فکر کنند می‌توانند برای اهداف خود به این داعش کمک کنند، باید بدانند که وقتی نوبت به خود آنها رسید، داعش به آنها نیز رحم نخواهد کرد.

مقاومت ما در برابر داعش،  مقاومتی لبنانی و ملی است و برای امنیت تمام لبنان است. ما از همان ابتدا تاکید داشتیم که حضور واحدهای حزب الله در سوریه برای نبرد با تروریست ها بر اساس فرقه گرایی نبود. ما به جبهه مقاومت عراق علیه داعش هم کمک می کنیم و این هیج ارتباطی به فرقه گرائی مذهبی و قومیت و طایفه ای ندارد.

حزب الله لبنان به حماس و سایر گروه‌های مقاومت فلسطین نیز خارج از این مبانی کمک کرده و می کند، درحالیکه آنها سنی اند. برخی ها همواره سعی می کنند سهم ما در مبارزه در راه آرمان فلسطین نادیده بگیرند تا بتوانند ما را جریانی فرقه‌گرا و مذهبی (شیعه) معرفی کنند. اما ما این اتهام را رد کرده و اعلام می کنیم در این عرصه باقی می مانیم و هر زمان که برایمان ممکن باشد وارد عمل می شویم.

 خبرگزاری افق

مطالب مرتبط