قرارداد ۱۵۱ پروژه‌ آب‌رسانی به ارزش بیش از ۳۶۱ میلیون افغانی امضا شد

وزارت احیا و انکشاف دهات، قرارداد ۱۵۱پروژه‌ی آب‌رسانی به ارزش بیش از ۳۶۱.۳ میلیون افغانی را با شوراهای انکشافی محل امضا کرد.

blankمجیب‌الرحمن کریمی، سرپرست این وزارت هنگام امضای این قراردادها گفت، پروژه‌های مذکور در ولایت‌های مختلف کشور، به حفاری چاه‌ها، ساخت شبکه‌های آب‌رسانی و ایجاد ذخیره‌های آب آشامیدنی صحی، می‌پردازند.

وی گفت: «بیش از ۲۳۷ حلقه چاه آب آشامیدنی سطحی و عمیق در ولایت‌های کاپیسا، خوست، سرپل، جوزجان، بغلان، میدان‌وردک، فاریاب، کابل، پروان، پنجشیر، بلخ و تخار به ارزش مجموعی ۶۱.۸ میلیون افغانی، ساخته می‌شوند».

آقای کریمی درباره‌ی ساخت شبکه‌های آب‌رسانی نیز گفت: « ۷۲ شبکه‌ی آب‌‌رسانی در ولایت‌های جوزجان، ارزگان بادغیس، غور، نورستان، تخار، کندز، ننگرهار، دایکندی، فاریاب، سمنگان، بلخ، سرپل، کنر، پکتیا، بدخشان، کابل، قندهار، هرات، پکتیکا، لغمان و بغلان، به ارزش ۲۶۹.۳ میلیون افغانی ساخته می‌شوند».

او هم‌چنان در بخش ایجاد ذخایر آب آشامیدنی افزود، طی این قراردادها، ۳۲ ذخیره‌ی آب‌ آشامیدنی صحی در ولایت‌های جوزجان، سمنگان و بادغیس به هزینه‌ی ۳۰ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۷۵۹ افغانی ساخته خواهند شد.

وزارت احیا و انکشاف دهات، هزینه‌ی کل پروژه‌ها را ۳۶۱.۳ میلیون افغانی اعلام کرده است. از اثر تطبیق این پروژه‌ها، ۳۳۶ هزار و ۴۴۴ تن بهره می‌برند. در تطبیق این پروژه‌ها ۲۷۴ هزار و ۲۵۳ روز کاری ایجاد می‌شود.

تمویل‌کننده‌گان این پروژه‌ها حکومت، اداره‌ی انکشاف بین‌المللی امریکا «USAID»، صندوق وجهی سازمان ملل برای کودکان «یونیسف» و سارک هستند.

آقای کریمی می گوید که در نظر دارد تا سه سال آینده، میزان دست‌رسی روستاییان به آب صحی آشامیدنی را به ۷۳ درصد برساند. قرار است تا سه سال آینده، ۲۶ هزار منبع آب آشامیدنی صحی شامل شبکه‌های آب‌رسانی، چاه‌ها و ذخیره‌های آب،‌ ایجاد شوند.

در همین حال، رولف لوند جیک، رییس بخش آب آشامیدنی صندوق وجهی سازمان ملل برای کودکان در مراسم امضای این قراردادها گفت که در کار آب‌رسانی با حکومت افغانستان همکاری می کند.

وی افزود، برای دست‌رسی بیشتر کودکان و مادران به آب آشامیدنی صحی، ۱۰ میلیون دالر به افغانستان طی سه سال آینده کمک می‌کنیم تا در مکتب‌ها و شفاخانه‌ها نیز آب صحی آشامیدنی فراهم شود.

مطالب مرتبط