رابطه ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه اثبات می‌شود؟

رابرت مولر، بازرس ویژه وزارت عدلیه آمریکا، با انتشار اولین اتهامات در روز دوشنبه هفته گذشته و خبر افشای اطلاعات در ازای تخفیف جرایم تا حدودی چارچوب بررسی های هیأت خود را در خصوص دخالت انتخاباتی روسیه مشخص کرد.blank

به گفته کارشناسان حقوقی، اسناد دادگاه نشان می دهد که مولر مشغول یک بررسی جدی وجامع است. نخستین موج اتهامات علیه دو مقام ارشد مبارزات انتخاباتی ترامپ، پائول مانافورت و دستیارش، ریک گیتس مطرح شده است. اتهامات آنها شامل توطئه فرار مالیاتی و پول شویی حداقل مبلغ ۷۵ میلیون دلار به ایالات متحده از حساب بانک های آن سوی اقیانوس است.

هر دو نفر به ۱۲ مورد مجازات کیفری مربوط به فعالیت های تجاری خود در اوکراین قبل از انتخابات متهم شدند. مانافورت و گیتس در دادگاه روز دوشنبه، ادعای بیگناهی کردند. اگر این دو نفر محکوم شوند، مجازات حبس سنگینی در انتظار آنها خواهد بود.

کمی پس از عمومی شدن اتهامات مانافورت و گیتس، دونالد ترامپ در حساب توئیتر خود، این اتهامات علیه دو کارکن اسبق خود را رد و به این موضوع اشاره کرد که فعالیت های گزارش شده، به پیش از فعالیت آن دو در کمپین وی مربوط می شده است. وی همچنین باردیگر تلاش کرد تا توجهات را به سمت هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی وی متمرکز کند.

رسانه های محافظه کار نیز رویکردی مشابه ترامپ در این خصوص اتخاذ کردند و برای بی اعتبار کردن کار مولر بار دیگر اتهاماتی علیه هیلاری کلینتون مطرح کردند. با این وجود تلاش های آنها بی فایده است. درست یک ساعت پس از عمومی شدن اتهامان مانافورت، دفتر بازرس ویژه اعلام کرد که جورج پاپادوپولوس، مشاور سابق سیاست خارجی کمپین ترامپ، در مقام شاهد، همکاری خواهد کرد. وی به دروغگویی خود در مقابل بازرسان فدرال در خصوص تعاملاتش با اتباع روسی و همکارانشان طی مبارزات انتخاباتی اعتراف کرد.

اظهارات جدید پاپادوپولوس، جزئیات جدیدی درباره میزان بحث های انجام شده در کمپین ترامپ در خصوص آغاز کار با واسطه های مسکو فاش کرد.

پاپادوپولوس نزد دادستان اعتراف کرد که سعی داشته است از این ارتباطات، برای ایجاد یک جلسه بین ترامپ و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه استفاده کند. یکی از واسطه هایش به نام مستعار «پروفسور» به او گفته بود که دولت روسیه علیه هیلاری کلینتون، مدارکی، از جمله متن ایمیل هایش، به دست آورده است.

استیو ولادک، استاد حقوق دانشگاه ایالتی تگزاس می گوید: «شاید مانافورت طعمه بزرگتری باشد، اما پاپادوپولوس داستان بزرگتری را فاش کرد، چرا که واژه تبانی را بار دیگر مطرح کرد.» ولداک به بخشی از اعترافات پاپادوپولوس در خصوص هک شدن ایمیل هیلاری کلینتون اشاره می کند و معتقد است که این امر به تنهایی، نشان دهنده تبانی نیست، اما نشان می دهد که روسیه با پاپادوپولوس و پاپادوپولوس با روسیه همکاری کرده و این اتفاق در خلال و در پس زمینه کمپین ترامپ افتاده که نشان دهنده تمایل جدی دولت روسیه در ارتباط با کمپین ترامپ است.

دیگر اسناد منتشر شده در روز دوشنبه نشان داد که پاپادوپولوس برای تخفیف جرایمش به طور جدی با تحقیقات مولر همکاری می کند.

موافقت نامه پاپادوپولوس به همکاری در ازای تخفیف جرایم، در ابتدا مهر و موم شده بود. چرا که قرار بر این بود که از توانایی او برای کمک به تحقیقات کمک گرفته شود. این امر احتمالا شامل شرکت در جلسات به صورت کنترل شده از جمله استفاده از میکروفون یا صحبت ها و ایمیل های برنامه ریزی شده بوده است.

اتهامات مانافورت و گیتس به طور مستفیم به تبانی با روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ اشاره نمی کند، اما امکان دارد وسیله ای برای اعمال فشار بر آنها و گرفتن اطلاعاتی در خصوص موارد نقض قانون از سوی دیگر اشخاص باشد.

مهمتر از همه، این پرونده ها و اتهام ها نشان داد که تحقیقات وسیع مولر به هیچ وجه به پایان نرسیده است. انتشار ناگهانی خبر همکاری پاپادوپولوس در ازای تخفیف جرایم، این سوال را مطرح می کند که مولر دیگر چه شواهد و شاهدانی به صورت مخفیانه در اختیار دارد که هنوز در اختیار عموم قرار نگرفته است. اظهارات پاپادوپولوس نیز شامل یک جمله مبهم است. او گفته: «این ها تمام حقایقی که من در خصوص این ارتکاب به جرم می دانم، نیست.» این گفته، احتمالا بدان معنی است که پای اشخاص دیگری نیز به زودی به میان کشیده خواهد شد.

ولادک گفت: «من تماما به این موضوع فکر می کنم که آیا اتهامات مطرح شده علیه مانافورت پایان داستان است یا آغاز آن؟ صد البته که خبرهای منتشر شده از سوی پاپادوپولوس این طور نشان می دهد که هنوز این قصه سر دراز دارد.»

منبع: آتلانتیک

مطالب مرتبط