عبادتگاه پیشین یهودیان در هرات بازسازی می‌شود

کنیسه یوحا در محل مهمندها واقع در شهر قدیم ولایت هرات، با هزینه نزدیک به پنج صد هزار افغانی بازسازی می‌شود.blank

پیش از جنگ‌های داخلی در کشور حدود ۵۰۰ خانواده یهودی که در افغانستان با نام «موسایی‌ها» مشهور بودند در ولایت هرات زندگی می‌کردند و اغلب این افراد به شغل بازرگانی مصروف بودند.

کنیسه یوحا در کنار شمایل، گلکیا و ملا عاشور عبادتگاه یهودی‌ها را در هرات تشکیل میدادند. این کنیسه در سه طبقه با بهره گیری از هنر تیموری ساخته شده است. تالار تجمات با تزئین کاری سنتی، اتاق‌های جانبی، راهرو و نمای بیرونی متشکل از هفت گنبد کوچک و بزرگ ۳۰۰ سال پیش در هرات ساخته شده است.

عبادتگاه یهودیان برای دومین بار بازسازی می‌شود. پیشتر بنیاد آغا خان اقدام به مرمت این بنای تاریخی کرده بود و حالا آریا رئوفیان، رییس اداره اطلاعات و فرهنگ در صحبت با خبرگزاری افق گفت که کنیسه یوحا در قسمت بام‌ها و تزیین کاری مشکلات زیادی دارد و بر ضرورت بازسازی این بنا تاکید کرد.

بر بنیاد اسناد تاریخی، یهودیان در جریان جنگ‌های داخلی به کشورهای اسرائیل و آمریکا کوچ کرده اند و هم اکنون در نبود یهودیان در هرات، کنیسه‌ی ملاعاشور به مکتب ابتدایی و کنیسه‌ی گلکیا به مسجد تبدیل شده است.

همایون احمدی، آگاه فرهنگی در هرات مدعی‌است که تاکنون یهودیان مقیم کشورهای اسرائیل و آمریکا به هرات سفر می‌کنند و از کنیسه‌ها و قبرستانی‌های بستگان شان در این ولایت بازدید می‌کنند.

با وجودیکه کار بازسازی کنیسه یوحا تا یک ماه دیگر به پایان می‌رسد اما مسئولان در اداره اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویند که ساخت‌ و سازهای غیرمعیاری در اطراف این بنای تاریخی، از زیبایی‌های کنیسه یوحا کاسته است.

مطالب مرتبط