دیدار فرهنگیان و فعالان مدنی با ایوب سالنگی در پیوند به یورش پولیس در کافه‌های حوزه سه شهر کابل

جمعی از فعالان فرهنگی- اجتماعی، نماینده‌های نهاد مدنی خبرنگاران، مسوولان کافه هنر و افرادی که در زمان یورش پولیس در این کافه حضور داشتند با ایوب سالنگی معین ارشد وزیر داخله دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری افق، صبح امروز (دوشنبه 20 اسد)  فعالان فرهنگی اجتماعی و مدنی در حالی با ایوب سالنگی دیدار کردند که دو روز پیش دست کم 20 سرباز پولیس حوزه 3 امنیتی پولیس با یورش به برخی از کافه‌ها و رستورانت‌های حوزه سه(پل سرخ) کابل برخی از مهمانان را لت و کوب کرده و برخی دیگر را نیز توهین و به جرمی که معلوم نبوده به حوزه انتقال داده و توقیف خانه‌ای حوزه انداختند.

ایوب سالنگی ابراز داشت که هیئت حقیقت یاب به هر نتیجه‌ی رسید برخورد با توجه به همان نتیجه صورت خواهد گرفت.
ایوب سالنگی ابراز داشت که هیئت حقیقت یاب به هر نتیجه‌ی رسید برخورد با توجه به همان نتیجه صورت خواهد گرفت.

این فعالان مدنی اجتماعی و فرهنگی ازمسوولان حوزه سه امنیتی پولیس شکایت کرده خواستار برکناری آمر حوزه آمر جنایی و تمام کسانی که در این حمله دست داشته اند شدند.

مختار پدرام خبرنگار و فعال مدنی با ابراز این مطلب که ما توقع داریم پولیس حافظ جان مال و تامین کننده‌ی امنیت ما باشد گفت که برعکس ما در حوزه سوم دیگر امنیت نداشته و پولیس در این بخشی از کابل نه تنها که پاسدار نظم و نظام و امنیت شهروندان نیست که خود امنیت را از مردم سلب می‌کنند.

مسعود حسن زاده خواننده و موسیقی دان که در این جلسه حضور داشت نیز از رفتار خشک  وخشن و غیر قانونی پولیس این حوزه انتقاد کرده گفت: پولیس ادعا کرده است که در این کافه ارازل و اوباش رفت و امد دارد و حالا شما به این  جمع نگاه کنید بیبینید که کدام این چند نفر قیافه ها ادبیات و رفتار شان شبیه اوباشان شهر است.

وی نیز تاکید کرد که ما خواسته‌های قانونی ولی جدی داریم و اگراین مساله به صورت جدی از این وزارت پیگیری و مشکل  حل نشود ما اقدام به حرکت‌ها و فعالیت‌های مدنی دیگر خواهیم کرد.

این جمع شکایت‌ نامه‌ی را به ایوب سالنگی ارائه کرد که در آن ضمن طرح مساله و مشکل از وزارت داخله خواسته شده بود که هرچه زود تر مقام‌های عالی رتبه‌یی این حوزه را سبک دوش کرده و مورد پیگرد قانونی قرار دهند.

اعاده‌ی حیثیت، جبران خسارات مالی، تعقیب و بررسی قضیه و احتمال دست داشتن فرد یا افرادی در خلق این مشکل، عذر خواهی عوامل این کار، ممنوع قرار دادن ورود چنین افرادی بدون مجوز قانونی از موراد دیگر محتوای این شکایت نامه بود.

یاسین نگاه نویسنده و مسعود حسینی از اظهارات دانش معاون سخنگوی وزارت داخله انتقاد نموده گفتند که شما با کدامین مدرک در مصاحبه با خبرگزاری‌ها گفتید که برخی از بازداشت شوندگان نشه بودند و از ایوب سالنگی خواستند که به این مشکل نیز رسیدگی کنند.

امینی مهرجو که به نمایندگی از مجمع ملی جامعه‌ی مدنی افغانستان در این جمع صحبت می‌کرد ضمن ابلاغ نگرانی این مجمع خاطر نشان کرد که آمر حوزه سوم از اندک ترین سواد حقوقی برخوردار نیست و نمی‌داند که ابتدا باید باید تفهیم جرم کرده سپس برخورد کند که تازه قانون چنین اجازه‌هم به مجریان قانون نمی‌دهد که متوسل به زور و لت و کوب و فحاشی شود.

وی برکناری آمر حوزه سوم امنیتی پولیس را کافی ندانسته اظهار داشت که آمر حوزه سه پیش از این نیز در حوزه‌های مختلف دیگر کار کرده است ولی هیچ وقت رضایت  شهروندان آن حوزه را فراهم نتوانسته و هر روز از این حوزه به آن حوزه انتقال داده می‌شود ولی اینبار او علاوه بر برکناری دیگر در هیچ حوزه‌ی به خدمت گرفته نشود در غیر آن صورت او ممکن است بازهم مشکل ساز شده و قطعا چنین عزل و نصب‌هایی مایه‌ی عبرت برای دیگران نیز نخواهد شد.

در پایان جنرال ایوب سالنگی معین ارشد وزارت داخله ضمن پذیرش برخورد ناشایست با شهروندان اظها داشت که رهبری وزارت داخله پیش از انجام در جریان این برخورد قرار نگرفته است.

ایوب سالنگی ضمن ابراز همدردی با اسیب دیدگان این حادثه اعلام داشت که هیئتی حقیقت یاب متشکل از نهاد‌های امنیتی، کشفی و استخباراتی و همچنان نمایندگانی از فعالان مدنی که در همین جمع هستند تشکیل و بررسی را آغاز خواهد کرد، که اگر چنانچه تخلف مقام‌های این حوزه معلوم شود برخورد جدی و قانونی با آنها صورت خواهد گرفت.

گفتنی است که عصر روز شنبه هفته‌ی جاری دست کم بیست سرباز و آمر جنایی حوزه سه به کافه‌های اطراف پل سرخ یورش بردند.

این حمله ناگهانی پولیس بازتاب گسترده‌ی در فضاهای اجتماعی داشته و افرادی زیادی این کار پولیس را نکوهش کرده و از آن به عنوان حمله‌ داعشی تعبیر کردند.

 خبرگزاری افق

مطالب مرتبط