طالبان مقر نیروهای امنیتی در روستای «شمالگاه» شهر فراه را تصرف کردند

در فصل خزان نبرد مخالفان مسلح در ولایت فراه، از ناامن‌ترین ولایت‌های کشور، از نقطه تیره و تار می‌گذرد. چرا که حملات مخالفان مسلح در این اواخر بر پوسته‌های امنیتی اوج گرفته است.blank

پس از سقوط ولسوالی شیب کوه قلعه‌کاه فراه به دست طالبان مسلح و انتقاد نمایندگان مردم در شورای ولایتی فراه از مدیریت نادرست جنگ در این ولایت، به‌تازگی در حمله طالبان بر پوسته امنیتی در روستای شمالگاه فراه، ۹ سرباز پلیس کشته و یک تن دیگر زخمی شده است.

جمیله امینی، رییس شورای ولایتی فراه به خبرگزاری افق گفت که پاسگاه امنیتی نیروهای پلیس در روستای شمالگاه در حومه شهر فراه شب گذشته به دست طالبان افتاده است. او هم چنین از عملکرد نهادهای امنیتی و استخباراتی در راستای جلوگیری از سقوط این ولسوالی سخت انتقاد می‌کند.

در همین حال ناصر مهری، سخنگوی والی فراه به خبرگزاری افق گفت که در این رویداد شش پلیس کشته شده‌اند.

در هفته جاری، ولسوالی شیب کوه قلعه به دست طالبان مسلح سقوط کرد و طالبان مسلح توانستند که تمام جنگ افزارهای نیروهای پلیس را با خود ببرند.

باوجودیکه که هم اکنون نیروهای دولتی در ولسوالی شیب کوه حضور دارند اما رییس شورای ولایتی فراه می‌گوید که دولت تنها در اطراف ساختمان این ولسوالی حاکمیت دارد.

پیشتر گزارش‌های به نشر رسید که ملا هیبت الله، رهبر طالبان مسلح از ولسوالی‌های بکوا و شیب کوه ولایت فراه بازدید کرده است. پس از سفر رهبر طالبان به فراه وضعیت امنیتی این ولایت به وخامت گراییده است.

به دلیل افزایش تحرک مخالفان مسلح بر مواضع نیروهای دولتی و آن چه که مدیریت نادرست در نهادهای امنیتی فراه گفته می‌شود قرار است که در ساختارهای پلیس این ولایت در آینده نزدیک، تغییرات رو نما گردد تا از تهدیدات طالبان مسلح کاسته شود. ویس برمک، سرپرست وزارت داخله هفته گذشته به خبرگزاری افق گفت که تغییرات در ساختار پلیس فراه رونما می‌گردد.

از سویی هم، طالبان در ماه جاری چندین بار به پوسته‌های امنیتی ولسوالی‌های فراه هجوم آوردند و نزدیک به چهل نیروی دولتی را به قتل رساندند.

در حالی که هم اکنون دور ششم نشست چهارجانبه به هدف دستیابی به صلح میان نمایندگان افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا در شهر مسقط عمان، در حال برگزاری هست اما طالبان مسلح در هفته جاری چندین بار پایگاه‌های نیروهای دولتی را هدف قرار داده‌اند.

در عین در حمله گروهی مهاجمان انتحاری امروز  بر یک پایگاه ارتش در قندهار، ۴۳ نظامی کشته شدند و این در حالی است که دو روز پیش نیز در نتیجه حملات مرگبار مهاجمان انتحاری بر مرکز امنیتی در ولایت‌پکتیا به شمول توریالی عبدیانی، فرمانده پلیس این ولایت، ۴۱ پلیس کشته شدند و در حمله به مرکز پلیس ولسوالی اندر ولایت غزنی نیز ۲۵ مامور پلیس جان دادند.

مطالب مرتبط