تیلرسون: هند شریک مهم آمریکا برای ایجاد صلح در افغانستان است

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا از هند به عنوان شریک مهم کشورش برای ایجاد صلح در افغانستان نام برده و گفته است که از کمک‌های دهلی جدید به کابل سپاس‌گذاری می‌کنیم.

blankوی در این اظهارات بی پشینه خود تأکید کرده که گروه‌های تروریستی فعال در خاک پاکستان، مردم این کشور و مناطق زیادی را در منطقه تهدید می‌کنند و دولت پاکستان باید اقدامات قاطع را علیه آنها  روی دست بگیرد.

تیلرسون در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن گفته است که دولت ترامپ به صورت چشمگیر روابط خود با هند را افزایش خواهد داد.

این درحالی است که پاکستان همواره از نزدیکی روابط واشنگتن و دهلی جدید ابراز نگرانی کرده است. از سویی هم، مقامات پاکستانی پیشتر گفته بودند، افزایش نقش نظامی و سیاسی هند در افغانستان برایشان قابل قبول نخواهد بود.

دونالد ترامپ هنگام اعلام استراتژی خود در قبال افغانستان و جنوب آسیا، پاکستان را متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی کرد و برعکس، از هند خواست تا در روند صلح افغانستان همکاری کند.

هند و پاکستان دو رقیب دیرینه است که بسیاری از کارشناسان مسایل سیاسی می گویند، در افغانستان جنگ نیابتی میان این دو کشور جریان دارد و ناامنی موجود بیشتر ناشی از رقابت‌های منطقه‌ای است.

با این وجود، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که پاکستان نباید نگران نزدیکی روابط واشنگتن و دهلی جدید باشد، زیرا آن به بهای کنار گذاشتن پاکستان نخواهد بود.

از سویی دیگر، برخی از کارشناسان تأکید دارند، آمریکا برای مقابله با چین بیشتر علاقه‌مند نزدیکی روابط با هند است و همکاری دو کشور اخیراً به‌طور چشمگیر افزایش یافته است.

مطالب مرتبط