ولسی جرگه نهادهای امنیتی را به ضعف استخباراتی متهم کرد

نمایندگان مردم در ولسی جرگه پس از حملات روز گذشته طالبان در نقاط مختلف کشور، می‌گویند که نهادهای امنیتی در بخش استخبارات و مدیریت به شدت ضعیف اند و این مورد سبب ناکامی نیروهای امنیتی در مقابل شورشیان شده است.blank

اعضای مجلس نمایندگان در جلسه امروز خود گفته اند که تقرری‌ها در نهادهای امنیتی با درنظر داشت پول و واسطه انجام می‌شوند و این نهادها توانایی مهار رویدادهای خونین را ندارند. عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان تصریح می‌کند که تداوم روند کشته شدن سربازان کشور به مصلحت کشور نیست و این مورد هشدار جدی برای رهبری حکومت است.

شماری از وکلا همچنان می‌گویند که حملات روز گذشته شورشیان نشان داد که این افراد به صلح باورمند نیستند. آنان می‌افزاید که رهبران حکومت نباید از پاکستان برای تأمین صلح در افغانستان انتظاری داشته باشد.

شکیبا هاشمی، نماینده مردم کندهار در مجلس می‌گوید که حملات هراس‌افگنانه از داخل پاکستان سازمان‌دهی می‌شود و افغانستان نباید در نشست‌های صلح که پاکستان حضور داشته باشد اشتراک کند. وی از حکومت می‌خواهد که روابط دیپلماتیک و تجاری را با پاکستان قطع کند.

در عین حال رمضان بشردوست می‌گوید که سرپرست‌های وزارت داخله، دفاع، رییس امنیت ملی و معینان این نهادها از نظر مسلکی فاقد سواد اند. وی تصریح می‌کند که نمایندگان مجلس باید با در نظر گرفتن شایستگی و مسلکی بودن وزرا به آنان رأی اعتماد دهند.

اعضای ولسی جرگه می‌گویند که پس از اعلام راهبرد تازه امریکا انتظار می‌رفت وضعیت امنیتی در کشور تغییر کند، اما دسیسه‌های تازه پاکستان و حمایت این کشور از گروه‌های هراس افگن باعث شده ناامنی‌ها در کشور هر روز افزایش پیدا کند.

این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که روز گذشته چندین ولایت کشور شاهد حملات انتحاری و انفجاری بود و در نتیجه‌ی آن دست‌کم ۷۰ تن کشته و نزدیک به ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

مطالب مرتبط