محرومیت ۶۰ درصدی دختران افغان از آموزش

دیده‌بان حقوق بشر امروز در گزارش تازه خود اعلام کرده است که ۶۰ درصد دختران افغان از آموزش محروم اند و ۴۱ درصد مکاتب در افغانستان ساختمان ندارند.blank

در این گزارش آمده است که دست‌کم ۳.۵ میلیون دختر واجد شرایط مکتب که بیش از ۶۰ درصد کل دختران افغانستان را تشکیل می‌دهند نمی‌توانند به مکتب بروند. بر اساس این آمار از هر سه دختر یکی از آنان به امکانات آموزشی دست‌رسی ندارد.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر نشان می‌دهد که ۴۱ درصد مکاتب کشور ساختمان ندارند و برخی مکاتب از محل زندگی کودکان به قدری دور اند که این افراد از رفتن به مکتب محروم می‌شوند.

در این تحقیق دلایل اصلی عدم دست‌رسی دختران به مکاتب ناامنی، فقر و افزایش بیجاشدگان داخلی عنوان شده است. عدم موجودیت آموزگاران زن در مکاتب دلیل دیگر است که دختران را از رفتن به مکاتب بازداشته است. در گزارش تصریح شده که از میان تمامی آموزگاران تنها ۲۰ درصد آنان زنان اند و سنت‌های حاکم بر جامعه باعث شده اشتیاق دختران نسبت به آموزش کاهش پیدا کند.

لیزل گیرنهولتز، مسوول حقوق زنان در دیده‌بان حقوق بشر گفته است که باید زمینه رشد زنان در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش رهبری تقویت شود.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر از حکومت افغانستان خواستار حل مشکلات سد راه دختران شده و تأکید کرده در چندسال گذشته حکومت وحدت ملی در این بخش پیشرفت قابل ملاحظه‌ی داشته اما این تلاش‌ها باید ادامه پیدا کنند.

این درحالی است وزارت معارف یک هفته قبل در روز جهانی دختر اعلام کرد که در سراسر کشور دست‌کم ۲.۵ میلیون دختر از رفتن به مکاتب بازمانده و ۶۰ تا ۷۰ درصد دختران دوره لیسه را به پایان نمی‌رسانند. مسوولان در وزارت معارف تأکید کردند که برای حل این مشکل قرار است با همکاری بزرگان محلی در مورد اهمیت آموزش دختران آگاهی دهی شود.

مطالب مرتبط