نورمحمد نور: بیش از 20 درصد آرای دور دوم انتخابات بررسی شده است

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، در آخرین نظر از تفتیش 20 درصدی آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خبرداده است.

به گزارش افق، نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات در نشست خبری امروز(شنبه18 اسد) در کابل گفت: “حدود پنج هزار و ۲۹۱صندوق از مجموع صندوق های آرای دور دوم 139301170003f95e-67b0eریاست جمهوری تفتیش شده است.”

او گفت صندوق های تفتیش شده مربوط به ولایت های کابل، غزنی، قندهار، هرات،‌ بلخ، پکتیا، پنجشیر، وردک، لوگر،‌ فاریاب، غور، سرپل و پکتیکا می شود که تعداد زیادی از صندق های رای دهی مربوط به این ولایات تفتیش شده است.

این در حالی است که تمامی صندوق های رای دهی از ولایت های کشور به کابل انتقال داده شده است.

سخنگوی کمیسیون انتخابات در نشست خبری امروز اعلام کرد که روز گذشته 618 صندوق با دو صد تیم کاری در دو شیفت مورد تفتیش قرار گرفت.

او گفت که روز گذشته تعداد کسانی که آرا را روز گذشته تفتیش کردند ۴۳۰نفر بود و تلاش می شود تا به این افراد روز به روز افزوده شود.

به گفته سخنگوی کمیسیون انتخابات، تیم کاری تفتیش کنندگان در روزهای آینده، به شکل تدریجی به 300 تیم خواهد رسید که در هر شیفت 150 تیم صندوق های رای دهی را تفتیش خواهند کرد.

آقای نور می گوید که تعداد ناظران روند تفتیش آرا روز گذشته ۹۹۹نفر که شامل ۲۲۴ناظر از سوی تیم عبدالله، ۲۳۴ناظر از سوی اشرف غنی، ۳۴۹ناظر ملی و ۱۹۲ناظر بین المللی شامل بودند.

۱۴۰ناظر از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز روند تفتیش آرا را نظارت می کنند.

کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که هر روز به ناظران جدید کارت نظارت داده می شود تا روند تفتیش آرا سریع تر شود.

سخنگوی این کمیسیون می گوید که روز گذشته به ۷۵ناظر جدید کارت نظارت داده شده که ۱۷ناظر از سوی عبدالله، شانزده ناظر از سوی اشرف غنی، ۲ناظر ملی و ۴۰ناظر بین المللی شامل هستند.

به گفته او، با ناظران جدیدی که تازه به نظارت از روند تفتیش آرا پیوسته اند، از ۱۷جولای تا کنون تعداد ناظران به 6732 نفر رسیده است.

نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون انتخابات در کنفرانس خبری روز گذشته اعلام کرده بود که روند ابطال آرا سر از امروز (شنبه) رسما آغاز خواهد شد.

او در نشست خبری امروز گفت تلاش ها برای آغاز روند ابطال آرا در مرکز جمع بندی نتایج شروع شده و قرار است در جریان هفته جاری، پس از نصب نرم افزار ابطال آرا، این روند در حضور ناظران و رسانه ها آغاز شود.

سخنگوی کمیسیون انتخابات می گوید که چک لیست های آرای تفتیش شده، در حال کاپی برداری است تا به شکل نرم افزار در حافظه کمپیوترهای کمیسیون اضافه شود و پس از آن روند ابطال آرا شروع شود.

آقای نور اما تاکید کرد که در مورد چگونگی ابطال آرا میان نامزدان و کمیسیون انتخابات تا کنون توافقی صورت نگرفته است.

کمیسیون انتخابات یک سیستم کامپیوتری را برای ابطال آرا ایجاد کرده که این سیستم پس از نصب نرم افزار آن در کامپیوتر و وارد کردن چک لیست ها کار می‌کند.

امینی مهرجو – کابل

مطالب مرتبط