سازمان صحی جهان: سرطان‌ سینه سالانه جان ۱۷۰۰ زن افغان را می‌گیرد

سازمان صحی جهان اعلام کرد که سرطان سینه یک بیماری کشنده در افغانستان است و سالانه حدود یک هزار و هفتصد زن افغان بر اثر این بیماری جان می‌دهند.

blankریچارت پیپرکورن، نماینده سازمان صحی جهان در افغانستان گفت که هرچند آمارگیری در افغانستان به دلیل نبود امکانات مشکل است اما بر اساس تخمین ما، سالانه حدود ۱۷۰۰ زن افغان بر اثر بیماری سرطان سینه می‌میرند.

وی این اظهارت را در کمپاین مشترک با وزارت صحت عامه کشور، در باره آگاهی دهی عامه از سرطان سینه در کابل بیان کرد. قرار است که این برنامه در ولایت قندهار، ننگرهار و هرات نیز به زودی راه‌اندزی شود.

پیپرکورن در جریان این کمپاین گفت، از مجموع انواع بیماری سرطان‌ها، سرطان سینه یک بیماری کشنده در افغانستان است که ۳۰ درصد را تشکیل می‌دهد.

وی افزود که بیماری سرطان سینه تنها در افغانستان نیست و کشورهای پیشرفته‌ی جهان نیز با این بیماری مواجه اند.

اما وزارت صحت عامه کشور می‌گوید که سرطان سینه نسبت به سایر کشورها، زنان افغان را بیشتر با مرگ مواجه ساخته است.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه در مراسم امروز بر خلاف آمار سازمان صحی جهان گفت که قضایای سرطان سینه را سالانه ۳۵۰۰ قضیه تخمین می‌کند.

او یکی از دلایل مبتلا شدن به بیماری سرطان سینه را دادن شیر مادر به کودک عنوان کرد و افزود، دو عامل کلیدی در سرطان سینه وجود دارد.

فیروز افزود، عوامل جنیتیکی قابل وقایع نیست اما عوامل دوم مانند عدم فعالیت فزیکی، اضافه وزن و عدم گرفتن غذای صحی  قابل وقایع است.

وزیر صحت عامه گفت که ۷۰ درصد امکان تداوی سرطان سینه در داخل وجود دارد و تا سال ۲۰۱۸ یک شفاخانه مجهز برای تداوی سرطان در کشور ساخته می‌شود.

مطالب مرتبط