ازدواج‌های اجباری در ولایت بلخ 30 درصد کاهش یافته است

مسوولان در ریاست امور زنان ولایت بلخ از کاهش 30 درصدی و تنها از ثبت 10 مورد قضیه ازدواج‌های اجباری در سال جاری خبر می‌دهند.

آنان بلند رفتن سطح‌ آگاهی مردم، همکاری علما و رسانه‌ها را دلیل اصلی این کاهش عنوان می‌کنند.download

به گزارش افق، رابعه مریم مرادی، سرپرست ریاست امور زنان ولایت بلخ با خوش‌بینی از بلند رفتن سطح آگاهی مردم در مورد پیامد‌های ازدواج‌های اجباری می‌گوید که 30 درصد ازدواج‌های اجباری کاهش پیدا کرده است. وی در این مورد می‌گوید: «در سال جاری اضافه‌تر از 10 مورد را ما ثبت داشتیم، ولی تا حدی نیست که نگران کننده باشد، سطح آگاهی مردم بالا رفته،‌ مردم پیامداش را فهمیده است، به این لحاظ من گفته می‌توانم که 30 درصد کاهش پیدا کرده است».

وی افزود: «در ولایت بلخ خشونت علیه زنان کاهش پیدا کرده به‌دلیل اینکه آگاهی‌ها زیاد شده، همکاری‌ها خوب است، همکاری مردم با دولت خوب است، هم‌چنان ما در تمام کمپاین‌های که داریم،‌ نماینده محترم حج و اوقاف را با خود داریم، هم‌چنان رسانه‌ها پوششی خوبی داده، از این لحاظ گفته می‌توانم که سطح آگاهی مردم بالا رفته، هر نوع خشونت که متوجه آن‌ها می‌شود، به نزدیک‌ترین مرجع دولتی مراجعه می‌کنند».

در همین حال فوزیه نوابی مسوول بخش زنان کمیسیون مستقل حقوق بشر در شمال ازدواج‌های اجباری را دلیل اصلی خشونت‌های خانوادگی عنوان می‌کند، وی هم‌چنان می‌گوید که کمیسیون مستقل حقوق بشر طی سال‌های مختلف در راستای کاهش خشونت و افزایش آگاهی زنان از حقوق شان فعالیت کرده است.

وی گفت: «خشونت در سطح خانواده، یا خشونت‌های خانوادگی را می‌توانیم بگوییم که عامل اصلی‌اش ازدواج اجباری است، از قبیل لت و کوب،‌ فرار از منزل، موضوعات بد و بدل، این موضوعات باعث می‌شود که خشونت‌های به‌وجود بیاید، در کُل ازدواج اجباری باعث می‌شود که خشونت خانوادگی را شکل بدهد».

خانم نوابی می‌افزاید که بلند رفتن سطح آگاهی زنان با کارهای کمیسیون مستقل حقوق بشر، ریاست امور زنان و نهادهای همکار، باعث شده سطح آگاهی زنان بلند برود و آن‌ها در مقابل خشونت «نه» گفته و از نهادهای مدافع حقوق زنان تقاضای کمک کنند.

ذبیح‌الله عسکر زاده- بلخ

مطالب مرتبط