نگرانی‌ها از غیر معیاری بودن مراکز اکسری و سیتی اسکن در هرات

مسئولان در آمریت انرژی اتمی در زون غرب کشور می گویند که از ۴۹ مرکز اکسری و سیتی اسکن در شفاخانه‌ها و مراکز درمانی هرات،  تنها ۱۱ مرکز اکسری و سیتی اسکن با معیارهای این آمریت هم‌خوانی دارند.blank

مهناز ابرازهیم زاده، آمر اداره انرژی اتومی حوزه غرب امروز در یک نشست خبری گفت که اشعه برخواسته از مراکز اکسری و سیتی اسکن سرطان زاست و زندگی باشندگان این ولایت را تهدید می‌کند.

به گفته او، حضور افراد غیر متخصص در این مراکز باعث شده است که افراد بیمار چندین بار در معرض شعاع اکس قرار گیرند.

در همین حال، عبدالحکیم تمنا، رییس صحت عامه هرات در صحبت با خبرگزاری افق گفت که آمریت انرژی اتمی باید فهرست شفاخانه و مراکز درمانی را که از اکسری و سیتی اسکن به گونه غیرمعیاری استفاده می‌کنند، به این اداره بسپارد.

آقای تمنا هشدار می‌دهد که با مراکز درمانی که از تجهیزات اکسری و سیتی اسکن به گونه غیر معیاری استفاده می‌کنند برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

با این وجود، اداره محلی هرات بر از میان برداشتن این مشکل تاکید می‌کند، جیلانی فرهاد، مسئول مطبوعاتی دفتر والی هرات به خبرگزاری افق گفت که تدابیر لازم در شفاخانه مرکزی هرات برای جلوگیری از انتشار اشعه اکس به بیماران روی دست گرفته شده است.

بر بنیاد گفته‌های مسئولان در اداره صحت عامه هرات، باید مراکزی که از اکسری و سیتی اسکن استفاده می‌کنند دیوارهای شان را با مواد محافظتی سُربی پر کنند تا از پخش اشعه اکس جلوگیری شود.

مطالب مرتبط