عبدالله: ۳۳ درصد شهروندان کشور مصونیت غذایی ندارند

عبدالله عبدالله رییس اجرائیه کشور امروز در محفل معرفی اجندای ملی مصونیت غذایی گفته است که ۳۳ درصد مردم کشور از عدم مصونیت غذایی رنج می‌برند و این مورد از معضلات جدی به شمار می‌آید.blank

رییس اجرائیه کشور گفته است که ۳۳ درصد مردم کشور مصئونیت غذایی ندارند و ۴۱ درصد کودکان زیر سن ۵ سال از مشکل تغذی رنج می‌برند. این مقام ارشد کشور گفته است که دولت افغانستان عضویت حرکت جهانی توسعه خدمات تغذی را کسب کرده و  در تلاش است تا مشکل عدم مصونیت غذایی شهروندان کشور را حل کند.

آقای عبدالله تأکید کرده است که گرسنگی و سوء تغذی منجر به بی‌ثباتی اجتماعی، سیاسی، زیان‌های صحی، روحی و جسمی شده و انکشاف کشور را صدمه می‌زند.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه کشور نیز گفته است که سوء تغذی باعث کوتاهی قد می‌شود. وی تصریح کرده است که ۴۰ درصد شیوع کوتاهی قد در میان کودکان ناشی از سوء تغذی است.

از سوی دیگر گیردا ویربورگ، هماهنگ کننده حرکت جهانی برای توسعه خدمات تغذی در این نشست گفته است که مشکل سوء تغذی و کوتاهی قد در افغانستان هنوز وجود دارد و باید دسترسی کوکان و دختران به خدمات غذایی با کیفیت در اولیت کار ما باشد.

میک لورنسن، نماینده سازمان غذایی جهان در کشور نیز گفته است که از هر سه افغان یکی از آنان غذای کافی برای خوردن ندارد و این موضوع آنان را به شدت نگران کرده است.

حرکت جهانی برای توسعه خدمات تغذی سال ۲۰۱۰ میلادی با اشتراک ۴ کشور ایجاد شد و در حال حاضر ۶۰ کشور جهان به شمول افغانستان عضویت آن را به دست آورده‌اند. هدف اصلی این حرکت از بین بردن بیماری سوء تغذی در جهان است.

مطالب مرتبط