تهدیدات امنیتی چالش جدی امدادرسانی در افغانستان

اداره هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل برای افغانستان (اوچا)، تهدیدات امنیتی را عمده ترین چالش فراراه امدادرسانان در این کشور عنوان کرده است.

blankاین نهاد با نشر گزارش تازه‌ی خود اعلام کرد، در جریان نُه ماه گذشته در افغانستان، نزدیک به ۲۶۰ رویداد علیه کارمندان، دفاتر و فعالیت‌ اداره‌های امدادرسان در افغانستان به ثبت رسیده است.

در گزارش این نهاد آمده است، از این میان ۳۲ رویداد در ماه سپتامبر سال روان در افغانستان به ثبت رسیده و دو امدادرسان ماه گذشته در این کشور به قتل رسیده‌اند.

بر اساس این گزارش، در مجموع در سال روان ۱۵ کارمند نهادهای امدادرسان در افغانستان کشته، ۱۳ تن زخمی و بیش از ۴۰ تن دیگر اختطاف شده‌اند.

اداره هماهنگی کمک‌های بشردوستانه ملل متحد می‌گوید که بیشترین این رویدادها در ولایات بادغیس، ننگرهار، فراه و ارزگان صورت گرفته است.

با این حال، بدتر شدن وضعیت امنیتی برای امدادرسانی در شماری از ولایایت کشور، مشکلات جدی را برای باشندگان محل بوجود آورده است.

بر اساس معلومات اداره مذکور، با وخیم شدن وضعیت امنیتی برای امدادرسانی، وضعیت مردم نیازمند به کمک در مناطق جنوبی ولایت ننگرهار بدتر شده‌اند.

این درحالی است که پیشتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ درپی کشته شدن یک کارمندش در بلخ و به دلیل تهدیدات امنیتی، شماری از مراکز خود را در شمال مسدود کرد.

مطالب مرتبط