تاکنون هیچ دختری از مکاتب چهار ولسوالی ننگرهار فارغ نشده‌ است

مقام‌های محلی در ریاست معارف ولایت ننگرهار گفته اند که از آغاز حکومت کرزی تاکنون هیچ دختری از مکاتب چهار ولسوالی این ولایت فارغ نشده‌ است.

blank

سید عیسی سادات، سرپرست ریاست معارف ننگرهار گفته است که دختران ولسوالی‌های دوربابا، نازیان، اچین و لعل پور این ولایت به دلیل حاکمیت عنعنات ناپسند از تعلیم بازمانده و هیچ دختری نتوانسته از صنف دوازده فارغ شود. او افزوده است که خانواده‌ها نمی‌گذارند دختران شان بیشتر از صنف ششم مکتب درس بخوانند.

در همین حال انیسه عمرانی، رییس امور زنان ننگرهار می‌گوید که دلیل اصلی که دختران مجبور به ترک مکتب شده‌اند، عدم موجودیت آموزگاران زن است، اما دانش‌آموزان تأکید کرده اند که به دلیل فشارهای خانواده‌های شان از رفتن به مکتب خودداری کرده‌اند.

این درحالی است که وزارت معارف کشور چهار شنبه هفته گذشته در روز جهانی دختر اعلام کرد که دست‌کم ۳.۵ میلیون کودک واجد شرایط از رفتن به مکتب بازمانده و از هر سه کودک ۲ تن آنان دختر اند.

ابراهیم شنواری سرپرست و معین تدریسی وزارت معارف کشور تصریح کرد که ۶۰ تا ۷۰ درصد دختران دوره لیسه را به پایان نمی‌رسانند. این مقام ارشد وزارت معارف گفته بود که در پلان استراتژک این وزارت برای حل این مشکل طرحی ایجاد شده و بر اساس آن وزارت معارف، بزرگان محلی و علما در مورد اهمیت آموزش دختران آگاهی دهی می‌کنند تا زمینه آموزش بیشتر دختران فراهم شود.

مطالب مرتبط