نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری روی یک اعلامیه‌ی مشترک اعلام موافقت کردند

پس از کش و قوس‌های فراوان، و توقف چندین باره پروسه بررسی آرا، نامزدان انتخابات ریاست جمهوری موافقت شان را روی یک اعلامیه مشترک در حضور جان کری وزیر امور خارجه امریکا اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری افق، لحظاتی  پیش عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با حضور جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری در کابل شرکت کردند.

جان کری در این کنفرانس مطبوعاتی اذعان داشت که نقش هر دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان جدا از اینکه کدام رییس جمهور خواهد شد برای آینده افغانستان  مهم و حیاتی خواهد بود.

وی ضمن تاکید روی این مساله که روند بررسی ارا بزرگترین بررسی ارا در جهان است گفت که هر دو نامزد انتخاباتی موافقت کردند تا با تغییر رویکرد روی آینده افغانستان و رسیدن به مشکلات موجود کار وبرای افغانستان تلاش و تمرکز کنند نه برخورد.

آقای کری با تاکید بر اینکه امریکا از قانون اساسی افغانستان حمایت می‌کند، بار دیگر تاکید کرد که توافق به دست آمده و ایجاد پست جدید ریاست اجرایی، در تضاد با این قانون نیست و تغییر نظام سیاسی این کشور به پارلمانی و تغییر در اختیارات رئیس جمهور نیز در آن مطرح نشده است.

دکتر عبدالله که پیش از همه صحبت کرد اعلام کرد که ما(دوتیم انتخاباتی) زین پس طبق اعلامیه مشترکی که به امضا رساندیم عمل میکنیم و میکانیزمی کاری ما هم در آن مشخص شده است

آقای عبدالله گفت که به دنبال مذاکراتی که قبلا داشتیم، “باز هم با هم تعهد کردیم که در پیشبرد روند فنی و همچنان در مورد موافقت سیاسی بیشتر تلاش کنیم.”

سپس آقای احمدزی صحبت را آغاز کرد و گفت “اعلامیه مشترک نتیجه درک مشترک ما از شرایط کشور است”.

وی گفت تاکید کرد که ما به این نتیجه رسیدیم که حفظ منافع علیای کشور ایجاب می‌کند که دو تیم انتخاباتی با هم همکاری همه جانبه داشته باشند.

آقای احمدزی افزود که تعهد هر دو تیم در برابر مردم مشترک است.

او از مردم خواست که اختلافات انتخاباتی را پشت سر بگذارند و گفت که از فردا تیم های وابسته به هر دو ستاد به صورت مشترک کار بر روی برنامه هایی برای آینده افغانستان را آغار خواهند کرد.

آقای احمدزی با اشاره به شرایط سیاسی در منطقه گفت که ما نمی‌خواهیم افغانستان به سرنوشت عراق و سوریه دچار شود.

آقای احمدزی همچنین گفت که روند تفتیش آراء باید تا هفته دوم سنبله به پایان برسد.

هر دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تاکید کردند که آنچه در اعلامیه امروز به امضای دو طرف رسیده، منافاتی با “قانون اساسی و ارزش‌های اسلامی و فرهنگی” افغانستان ندارد

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که در سفر قبلی جان کری نیز از توافقی سخن به میان آمد و هر دو تیم خود را متعهد به پیمانی دانست که خیلی زود چالش‌زا شده و چندین بار کار بررسی ارا با مشکل مواجه شده و روند به حالت تعلیق در آمد.

مطالب مرتبط