ششمین دور نشست «گفت‌وگوهای امنیتی هرات» برگزار شد

ششمین دور گفت‌وگوهای امنیتی هرات امروز جمعه، ۲۱ میزان با حضور نمایندگان هفده کشور، سازمان‌‌ ملل متحد و ناتو برگزار شد.

blankاین نشست که قرار است برای دو روز ادامه یابد، در آن نمایندگان پاکستان اشتراک نکرده‌اند.

برگزارکنندگان این دور گفت‌وگوها معتقدند، تحولات جدید در گوشه و کنار جهان در بخش تغییر مرزهای جغرافیایی، آینده دولت‌های ملی را به نگرانی جدی روبرو کرده است.

داوود مرادیان، رییس انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان و برگزار کننده این گفت‌وگوها، از تلاش‌ها در راستای یک اجماع منطقه‌ای در بخش‌ امنیتی در درازمدت اطمینان می‌دهد.

مرادیان به خبرگزاری افق گفت: «ما در تلاش همکاری‌های عملی بین کشورهای منطقه و بیرونی هستیم. مشکل اصلی ما امنیت هست، یک سلسله پیش‌شرط‌ها برای حل این مشکل وجود دارد؛ چرا که کشورهای منطقه دارای نظام‌های سیاسی متفاوت هستند».

توقعی که آقای مرادیان از این سلسله گفت‌وگوهای امنیتی دارد، این است که در آینده بستر برای همکاری‌های عملی میان نیروهای نظامی افغانستان و منطقه شروع شود. او گفت: «برای رسیدن به این هدف، ما اول یک گفت‌وگو را شروع می‌کنیم و خواسته‌های کشورهای منطقه از افغانستان را در این گفت‌وگوها جویا می‌شویم».

با وجودیکه که همواره از پاکستان به عنوان مهره‌ تاثیرگذار در بخش تامین صلح و ثبات در کشور یادآوری می‌شود، اما شرکت نداشتن نمایندگان این کشور در ششمین دوره گفت‌وگوهای امنیتی هرات پرسش برانگیز دانسته می‌شود.

رییس انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان در پرسش به غایب بودن نمایندگان پاکستان و نقش این کشور در حل منازعه افغانستان گفت: «به دلیل منحل شدن پرواز اسلام آباد – کابل، گروه هفت نفری از مهمان پاکستانی به هرات نرسیدند. یکی از سیاست‌های غلط دولت پیشین افغانستان این است که بیشتر از اندازه به پاکستان در روند حل منازعه نقش داده و این به نفع ما نیست».

داوود مرادیان، بدین باور است که شاه کلید صلح افغانستان به دست پاکستان نیست و به گفته او، هم اکنون پاکستان شاه کلید صلح افغانستان را از دست داده‌است.

ویس برمک، سرپرست وزات داخله به نمایندگی از حکومت در این گفت‌وگوها شرکت کرده است. او در صحبت با خبرگزاری افق از تاثیر گذاری گفت‌وگوهای امنیتی در روند دولت سازی و حل منازعه خوشبین به نظر می‌رسد.

او گفت: « گفت‌وگوهای امنیتی هرات در روند دولت سازی و حکومت سازی و شکل گیری یک حکومت ملی با در نظرداشت وضعیت اجتماعی و سیاسی افغانستان می‌‍تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد».

شماری از اعضای مجلس نمایندگان معتقدند که برگزاری گفت‌وگوهای امنیتی هرات زمینه را برای بازتاب داشته‌های فرهنگی این ولایت به جهانیان مساعد می‌سازد.

ناهید فرید، نماینده مردم هرات در مجلس نمایندگان در صحبت با خبرگزاری افق گفت: «بازتاب فرهنگی گفت‌وگوهای امنیتی هرات این است که هرات ولایتی با پشتوانه‌های فرهنگی می‌باشد. برگزاری این گفت‌وگوها می‌تواند توانایی‌های هرات را به نمایش بگذارد».

امیدواری‌ها در میان شرکت کنندگان شمشین دور گفت‌وگوهای امنیتی هرات بر این است که آن بتواند باب مذاکره را برای حل چالش تروریسم در منطقه باز کند و از این طریق چالش‌های امنیتی در منطقه کاهش یابد.

مطالب مرتبط