تجلیل از روز جهانی عصای سفید «نابینایان» در هرات

از روز جهانی عصای سفید امروز در هرات تجلیل شد و مسئولان در مکتب مسلکی روشندلان این ولایت مدعی اند که نابینایان این ولایت به مواد درسی و تجهیزات کافی دست‌رسی ندارند.blank

احمد طاهر فروتن، مدیر این مکتب به خبرگزاری افق گفت: «روشندلان هرات با کمبود مکان درسی، نبود چاپ‌خانه خط بریل و کمبود تجهیزات ویژه روشندلان دست و پنجه نرم می‌کنند».

رخشانه مهمند، یک تن از دانش آموزان این مکتب در صحبت با خبرگزاری افق گفت که حکومت باید در راستای بلند بردن ظرفیت روشندلان همکاری جدی کند. او تصریح کرد که با حمایت حکومت نابینایان می‌توانند رشد کنند.

در همین حال، مسئولان در اداره معارف هرات بر از میان برداشتن مشکلات نابینایان تاکید دارند.

عبدالرزاق احمدی، رییس این اداره به خبرگزاری افق گفت: «تلاش می‌کنیم تا مشکلات نابینایان را با وزارت معارف در میان بگذاریم تا مسئولان این وزارت برای کمک به این قشر تلاش کنند».

به گفته او، هم اکنون کتاب‌های خط بریل در دسترس نابینایان قرار دارد و از آن‌ها استفاده می‌کنند.

باوجودیکه که دستگاه چاپ خط بریل در اداره معارف هرات وجود دارد اما نبود ظرفیت‌ها باعث شده که از این دستگاه استفاده نشود. با این وجود، رییس معارف از تلاش‌ها برای فعال سازی این دستگاه سخن می‌زند.

او گفت: « دستگاه چاپ خط بریل در معارف هرات موجود است و افراد مسلکی برای چاپ این خط انتخاب شده‌اند که بعد از آموزش از سوی وزارت معارف به خاطر چاپ به هرات می‌آیند».

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که هم اکنون ۱۵۰ نابینا در مکتب روشندلان هرات مصروف فراگیری آموزش هستند اما نبود امکانات و تجهیزات درسی جدی‌ترین دغدعه این متعلمان گفته می‌شود.

مطالب مرتبط