مسکو امروز میزبان نشست گروه بین‌المللی تماس در مورد افغانستان است

مسکو امروز نشست گروه بین‌المللی تماس سازمان همکاری‌های شانگ‌های در مورد افغانستان را میزبانی می‌کند.

blank

وزارت خارجه کشور پیشتر اعلام کرده بود که افغانستان و روسیه ریاست این نشست را به گونه مشترک به عهده خواهند داشت و کابل برای به دست آوردن عضویت دایمی در سازمان شانگ‌های تلاش می‌کند.

در این نشست معینان وزارت‌های خارجه روسیه، چین، قزاقستان، قیرغیزستان، تاجکستان، ازبکستان، هند و پاکستان که از اعضای سازمان همکاری‌های شانگ‌های هستند، اشتراک می‌کنند. محور بحث در این نشست مساله صلح و امنیت افغانستان است.

پیش از این سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفته بود که کشورهای عضو شانگ‌های خواستار پایان جنگ در افغانستان اند و تنها راه برای رسیدن به این منظور حمایت از پروسه صلح به رهبری افغان‌ها است.

نشست پیشین گروه تماس در مورد افغانستان با حضور نمایندگان ۵۰ کشور و سازمان‌های بین‌المللی زمستان سال گذشته در عربستان برگزار شده بود.

این نشست در حالی برگذار می‌شود که در چند سال اخیر پنج نشست چهار جانبه میان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا و چندین نشست سه جانبه میان لندن، کابل، و پاکستان، همچنان نشسته سه جانبه دیگر میان کابل، واشنگتن و پاکستان، برای بحث روی گفت‌وگوهای صلح با طالبان برگزار شده‌اند، همچنان قرار است هفته‌ی بعد نشست چهارجانبه دیگر در عمان برگزار شود و سه ماه بعد نیز نشستی پروسه کابل در پایتخت کشور برگزار گردد.

مطالب مرتبط