قومندان امنیه ولایت قندهار: شورشیان مسلح را زنده تحویل ندهید

قوماندان امنیه ولایت قندهار در جنوب کشور به نظامیان تحت فرمانش دستور داده است که شورشیان مسلح را از ولسوالی ژیری و پنجوایی قندهار بیرون برانند و در صورت مقاومت آنها را بکشند.

جنرال عبدالرازق، در نشست خبری دیروز (پنجشنبه) در ولسوالی ژیری قندهار به خبرنگاران گفت که به خاطر تامین امنیت این ولایت مبارزه جدی علیه شورشیان نیاز است و نظامیان حق دارند کسانیکه دست به کشتار مردم می زنند را بکشند.98B3CCAD-ECA6-49E0-B48C-BB96CE7A10E2_cx0_cy11_cw61_mw1024_s_n

عبدالرازق گفت که کشتن شورشیان به خاطر تامین امنیت مردم قندهار و عدم پیوستن دوباره آنان به گروه طالبان ضروری است.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که گروهی از طالبان مسلح به ژیری و پنجوایی، دو ولسوالی کلیدی قندهار حمله کردند.

جنرال عبدالرزاق به نظامیان تحت فرمانش گفته است نگذارند که شورشیان زنده در اختیار دستگاه عدلی و قضایی قرار بگیرند زیرا به گفته او این افراد دوباره و با پرداخت پول از زندان رها می شوند.

سیاست دولت افغانستان همواره در برابر طالبان و شورشیان که علیه نیروهای امنیتی می جنگند، نرم بوده است، به تازگی رییس جمهوری دستور داده است که نیروهای امنیتی حق ندارند در جنگ از سلاح های سنگین استفاده کنند.

این برای نخستین بار است که یک فرمانده پولیس به شکل صریح و آشکار دستور کشتن شورشیان را در میدان جنگ صادر کرده و مخالف زنده ماندن آنها حتی در شرایط دستگیری آنها است.

این اظهارات قوماندان امنیه قندهار در حالی مطرح شده که رییس جمهور کرزی بارها دستور رهایی زندانیانی که خطرناک خوانده شده را صادر کرده اند.

قوماندان امنیه ولایت قندهار به سیاست های تند علیه شورشیان و طالبان به ویژه تروریستان پنجابی پاکستان مشهور است.

مقام های امنیتی کشور نیز بارها از سیاست های حامد کرزی در قبال شورشیان انتقاد کرده و بر این باور اند که زندانیان خطرناکی از زندان رها شده دوباره به صفوف جنگ می پیوندند.

در تازه ترین مورد، چند روز مانده به عید فطر، گروه چهارده نفری طالبان، چهارده غیرنظامی را از در مسیر راه در ولایت غور از موتر پیاده کرده و به رگبار بستند.

قوماندان امنیه غور پس از آن اعلام کرد که این چهارده غیر نظامی که یک تازه عروس و داماد نیز در میان آنان بود از سوی قوماندان شورشیان که چندی پیش از زندان به دستور رییس جمهور کرزی آزاد شده بود کشته شدند.

تلفات سنگین به شورشیان در قندهار

جنرال عبدالرازق، قوماندان امنیه قندهار در کنفرانس خبری امروز از کشته، زخمی و اسیر شدن بیش از ۳۰۰شورشی مسلح در جنگ ژیری و پنجوایی این ولایت از سوی نیروهای امنیتی کشور خبر داد.

او گفت که در نتیجه عملیاتی که از یک هفته به این سو در دو ولسوالی ژیری و پنجوایی قندهار راه اندازی شد ۱۷۱شورشی کشته، ۷۳تن زخمی و حدود ۶۵شورشی دیگر آنان اسیر شده اند.

قوماندان امنیه قندهار که پس از پایان عملیات با خبرنگاران صحبت می کرد گفت که در میان کشته شدگان شورشیان مسلح، ۴تروریست پاکستانی مربوط به سازمان استخبارات آی اس آی و یک قوماندان چچینی نیز کشته شده اند که از چندی به این سو در پاکستان ساکن بودند.

به گفته او، این قوماندان چچینی شیخ محمد نام داشت که رهبری عملیات در جنگ ژیری و پنجوایی را به دوش گرفته بود.

گفته شده که ۷۰۰خانواده در جریان این عملیات از ولسوالی های ژیری و پنجوایی بی جا شده اند.

بی جاشدگان این ولسوالی ها پس از پاکسازی ماین های کارگذاری شده در اطراف این ولسوالی ها دوباره به خانه های شان باز خواهند گشت و نیروهای امنیتی با آنان همکاری خواهند کرد.

حدود دو هفته پیش، بیش از سیصد شورشی مسلح به ولسوالی ژیری و پنجوایی قندهار حمله کردند.

قوماندان امنیه قندهار می گوید که در این عملیات که به منظور پاکسازی این دو ولسوالی از وجود شورشیان راه اندازی شد دست کم ۱۴غیر نظامی کشته و بیست و دو تن دیگر زخمی شدند.

مطالب مرتبط