چرا کنسرت‌ها مورد هدف تیراندازی قرار می‌گیرند؟

در فیلم‌های منتشر شده از جشنواره موسیقی سبک کانتری «روت ۹۱»، می‌توان لحظه‌ی بین ریخته شدن گلوله ها مثل باران بر سر مردم و آشکار شدن حقیقت این فاجعه و آنچه واقعا در حال رخ دادن است، را مشاهده کرد. جیسون آلدین تازه شروع به نواختن آخرین قطعه فستیوال به نام «هنگامی که می گوید عزیزم» کرده بود.blank دقیقا پیش از شروع به خواندن قطعه، اسلحه رگباری با صدای منقطع، شروع به تیراندازی کرد. پیش از آنکه آلدین متوجه تیراندازی شود و قطعه را رها کرده و از روی سن به بیرون فرار کند، چند مصرع اول شعر را نیز خواند. جمعیت نیز به همان صورت، ابتدا به آرامی و سپس به صورت ناگهانی متوجه اتفاقی که در حال رخ دادن بود، شدند. جزئیات این حمله که مرگبارترین تیراندازی در تاریخ مدرن آمریکا لقب گرفت، و حداقل ۵۰ نفر در آن کشته شده و بیش از ۴۰۰ نفر زخمی بر جای گذاشت، بسیار هراس آور است. اما چنین حمله ها و کشتارهایی برای مردم جهان امروز، تازگی ندارد. در سال های اخیر، کنسرت ها به جولانگاهی برای قاتلانی که دست به قتل عام مردم بیگناه می زنند تبدیل شده است: ۸۹ نفر کشته در کنسرت گروه موسیقی راک آمریکایی «ایگلز آف دث متال» در پاریس، ۲۲ نفر در کنسرت آریانا گرانده در منچستر، تیراندازی در یک کلوپ شبانه در اورلاندو و برجای گذاشتن ۴۹ نفر کشته.

شاید در هر کدام از این حوادث، انگیزه ها و شرایط و روش قتل عام متفاوت باشد، اما در هر کدام از این موارد، حس و بهت مشابه تهوع آور تبدیل یک جشن رهایی و شادی، به حمام خون به انسان دست می دهد.

عامل این حمله که در لاس وگاس، بزرگترین شهر آمریکا برای رهایی از استرس روی داد، استفان پدوک بود. پلیس معتقد است وی از طبقه ۳۲ هتل پر زرق و برق خلیج ماندالای، که رو به روی کنسرت واقع شده بود، تیراندازی کرده است. امسال، چهارمین سال فستیوال هاروست روت ۹۱ بود و اجتماع عظیمی از مردم در شهری که هر شب چنین اجتماع هایی برگزار می شود جمع شده بودند. این رویداد، امکانات رفاهی زیادی در احتیار شرکت کنندگان قرار داده بود تا آن شب را برای مردم خاطره انگیز کند.

این نمایش موسیقی خود جنبه دیگری نیز به این اتفاق می دهد. این فستیوال طی سه روز برگزار شده و بسیاری از خوانندگان موسیقی سبک کانتری در آن به اجرا پرداختند. آلدین نیز مدت زیادی است به این حرفه مشغول بوده و آلبوم های پرفروش و صدای بسیار محبوبی دارد. وی تا کنون ۷ آلبوم بیرون داده است و آهنگ هیک تاون وی در سال ۲۰۰۵ جزء پرفروش ترین ها قرار گرفت.

با این وجود، موسیقی سبک کانتری سبک خاصی از موسیقی است و افراد خاصی به آن علاقه دارند، اما می بینیم که حمله روز یکشنبه، این سبک از موسیقی را نیز در میان دیگر سبک های محبوب تر از جمله راک اند رول، پاپ و لاتین مورد هدف حمله قرار داد. اهداف «نرم» مانند کنسرت ها، هدف خوبی برای افرادی است که قصد کشتن مردم را دارند، چرا که مردم زیادی را در یک مکان واحد جمع می کنند. اما انگیزه انتزاعی دیگری نیز وجود دارد. استیون هیدن، منتقد موسیقی، در توئیتر خود نوشت: «افراد بد، اماکن موسیقی را مورد هدف قرار می دهند (از جمله راک، پاپ، کانتری، رقص)، زیرا آنها جامعه را در یک فرهنگ بیگانه می شناسند.»

آلدین پس از حمله در اینستاگرام خود نوشت: «این که می بینم این اتفاق می توانست برای هر کسی بیفتد که آن شب برای سپری کردن اوقاتی خوش به فستیوال آمده بود تا شبی سرگرم کننده داشته باشد، قلبم را به درد می آورد.»

منبع : آنلانتیک

مطالب مرتبط