نشست مقدماتی سام با تمرکز روی توانمندسازی اقتصادی زنان برگزار شد

عصر روز گذشته نشست مقدماتی «سام» با اشتراک مقامات بلند رتبه‌ی حکومتی و نمایندگان کشورهای کمک‌ کننده با عنوان «تمرکز روی توانمندسازی اقتصادی زنان» در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.blank

ارگ ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌ی گفته است که رولا غنی بانوی اول کشور در این نشست در مورد فعالیت‌ها و دست‌آوردهای زنان افغان طی سه سال اخیر معلومات داده است. وی گفته است که وضعیت زنان در تمامی عرصه‌ها بهتر شده و بانوان کشور در بخش‌های تجارت و سرمایه گذاری شروع به فعالیت کرده‌اند.

بانوی اول کشور تصریح کرده است که با ایجاد شبکه‌ی حمایت زنان و اتاق تجارت زنان زمینه فعالیت‌های بیشتر در تمامی بخش‌ها به خصوص در بخش‌ اقتصادی فراهم شده‌ است.

رولا غنی از حکومت می‌خواهد که برای زنان فرصت‌های برابر با مردان فراهم کند تا سهم بانوان در پیشرفت کشور بیشتر شود.

در این نشست نمایندگان برخی از کشورهای کمک کننده، از وضعیت زنان ابراز نگرانی کرده‌اند. دیناهارپر، رییس اجرایی همکاری‌ها برای افغانستان-کانادا گفته است که زنان افغانستان هنوزهم از حقوق انسانی خود برخوردار نیستند و همه روزه با خشونت دست و پنجه نرم می‌کنند.

این نشست امروز نیز ادامه دارد و قرار است رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رییس اجرائیه کشور در آن سخنرانی کنند.

در نشست دو روزه‌ی سام، روی کارکردها و پیشرفت‌ها بعد از کنفرانس بروکسل و نشست دوم سام، تطبیق تعهدات کنفرانس بروکسل، تشریح پلان‌های آینده حکومت افغانستان، کمک‌های جامعه جهانی، ارائه گزارش و بحث روی چگونگی تطبیق تعهدات دوجانبه افغانستان و کشورهای تمویل کننده بر اساس حسابدهی متقابل برای سال ۲۰۱۷-۲۰۱۸ و توانمندسازی زنان بحث و گفت‌وگو می‌شود.

مطالب مرتبط