منار پنجم هرات در آستانه‌ی فروریزی

مسئولان در اداره اطلاعات و فرهنگ هرات هشدار می‌دهند که احتمال فروریختن منارهای مصلی این ولایت وجود دارد.

blankآریا رئوفیان رییس این اداره به خبرگزاری افق گفت که نگرانی مبنی بر فروپاشی منار پنجم هرات وجود دارد و حکومت و سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد یا یونسکو، تاکنون کاری در بخش بازسازی و مرمت منارهای هرات نکرده‌اند.

او تصریح کرد که اداره اطلاعات و فرهنگ این ولایت امکانات کافی مالی و تخنیکی برای بازسازی آثار باستاتی در اختیار ندارد.

رئوفیان از حکومت مرکزی می‌خواهد که در راستای حفظ آبده‌های تاریخی گام‌های عملی بر دارد.

در همین حال، جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات به خبرگزاری افق گفت که حکومت مرکزی باید بودجه بیشتر به اختیار اداره اطلاعات و فرهنگ قرار دهد تا جلو فروپاشی آثار باستانی هرات گرفته شود.

رییس این اداره از کمبود محافظ در ساحات آثار باستانی ابراز نگرانی کرده و می‌گوید که سه نفر محافظ برای آثار باستانی هرات مد نظر گرفته شده است.

او هم چنین گفت یونسکو برای سنجش میزان لرزش منار پنجم هرات سنسور نصب کرده است تا میزان لرزش این منار در هنگام بادهای موسمی مشخص شود. به گفته او لرزش این منار در هنگام بادهای موسمی زیاد است.

پیشتر وحید قتالی، شهردار هرات از روند ساخت و سازها غیر معیاری در نزدیکی آبده‌های تاریخی ابراز نگرانی کرده بود اما رییس اداره اطلاعات و فرهنگ از این اداره می‌خواهد که جلو این ساخت و سازها را بگیرد.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که بارها باشندگان هرات مبنی بر بی‌پروایی مقام‌های مسئول در راستای نگهداری آثار باستانی ابراز نگرانی کرده‌اند اما به نطر می‌رسد که تاکنون، کمتر کاری در بخش مرمت و بازسازی آثار باستانی هرات صورت گرفته است.

مطالب مرتبط