رئیس آب‌رسانی غرب کشور: آب‌های زیرزمینی هرات آلوده است

تشکر از شما جناب حمیم، بفرمایید که چرا مشترکین اداره شما، پول صرفیه آب شان را پرداخت نمی‌کنند؟

۴۰ درصد از مشترکین اداره آب رسانی در هرات پول صرفیه آب شان را پرداخت نمی‌کنند؛ که این کم لطفی هموطنان ما باعث شده است که این اداره نتواند که برنامه‌هایش را در زمینه بهبود خدمات به مشترکین افزایش دهد و به همین خاطر، این اداره در بخش خدمات رسانی به مشترکین با چالش‌های مواجه شده است. blankما یک شرکت مستقل هستیم و کمک کننده داخلی و خارجی نداریم و جمع آوری عواید باعث تقویت خدمات و گسترش شبکه آب رسانی می شود.

اگر روند عدم پرداخت صرفیه‌های آب از سوی مشترکین ادامه یابد، با این وضع چی می‌کنید؟

ما به همه‌ی مشترکین آب در ولایت هرات هشدار می‌دهیم که در صورت تعلل در پرداخت پول صرفیه آب، ما محدودیت‌های در بخش آب رسانی وضع می‌کنیم؛ یعنی به مشترکین خدمات آب رسانی، ۲۴ ساعته ارایه نمی کنیم؛ تا آن ها متقاعد شوند که پول صرفیه آب شان را پرداخت کنند.

پیشتر گفته بودید که اداره‌های دولتی هرات، بالغ بر ۳۵ میلیون افغانی پول صرفیه آب شان را پرداخت نکرده‌اند، با این اداره‌ها که نمی‌خواهند بدهی‌شان پرداخت کنند، چگونه برخورد خواهید کرد؟

ما در گام نخست اطلاع رسانی کرده‌ایم که اداره‌های دولتی پول صرفیه آب شان را پرداخت کنند؛ اگر آن‌ها پول صرفیه آب‌شان را پرداخت نکنند به شروع سال مالی، ما از وزارت مالیه می‌خواهیم که مقدار بدهی این اداره‌ها را، از بودجه وزارت‌های مربوط کسر نماید و به حساب اداره آب رسانی هرات واریز کند.

آیا فکر می‌کنید که با اقدام فوق، پولی که طلب که از اداره‌های دولتی دارید را به دست بیاورید؟

ما نهایت تلاش خود را می‌کنیم که اداره‌های که پول صرفیه آب شان را پرداخت نکرده‌اند را متقاعد کنیم که بدهی‌شان را پرداخت کنند و امیدوار هستیم که وزارت مالیه ما را برای حل این مشکل همکاری همه جانبه کند.

همواره نگرانی‌های در اداره‌های دولتی مطرح می‌شود که گویا در این اداره‌ها فساد گسترده مالی و اداری وجود دارد؛ یافته های شما چیست؟

بدون شک قبلاً در اداره آب رسانی زون غرب، نگرانی مبنی بر وجود فساد مالی و اداری وجود داشته است اما من کمتر از دو ماه می‌شود که به این سمت گماشته شدم؛ در بخش مبارزه با فساد اداری تلاش جدی کردم تا دست مفسدان از این اداره کوتاه شود. من به هموطنانم اطمینان می‌دهم که به هیچ عنوان شاهد فساد در اداره آب رسانی نخواهند بود.

به‌عنوان  رییس اداره آب رسانی زون غرب، تاکنون چی کارهای در راستای مبارزه با فساد اداری کرده‌اید؟

اولین تلاش من در این اداره این بود که اداره شفاف و پاسخگو به مردم بسازم. در اداره‌ای که فساد باشد آن اداره به هیچ عنوان قادر به ارائه خدمات به مردم نخواهد بود.

حالا من به شما تعهد می سپارم که فساد اداری در اداره آب رسانی وجود ندارد.

آیا می‌پذیرد که شبکه آب رسانی هرات فرسوده شده و نیازمندی باشندگان این ولایت را بر آورده نمی‌سازد؟

بلی، چون که این شبکه در سال ۱۳۵۶ ساخته شده است. ما «اداره آب رسانی» در صورت جمع آوری عواید از مشترکان آب، خواهیم توانست که این شبکه را با معیارهای امروز گسترش بدهیم اما حالا بودجه کافی برای گسترش شبکه آب رسانی در اختیار نداریم.

آیا واقعا آب‌های زیر زمینی در بسیاری از مناطق هرات قابل نوشیدن نمی‌باشد؟

بلی این حرف کاملاً درست است به خاطری که به دلیل ساخت و سازهای غیرمعیاری و بی‌پروایی اداره‌های مسئول و مردم، آب‌های زیر زمینی شهر هرات آلوده شده و قابل نوشیدن نمی‌باشد. بارها گفته‌ایم که آب‌های سطحی هرات آلوده می‌باشد اما تاکنون کسی به این حرف ما، توجهی نکرده‌است.

با چی راهکاری می‌شود که جلو فاسد شدن بیشتر آب‌های زیر زمینی را گرفت؟

در گام نخست باید جلو ساخت و سازهای غیرمعیاری در ولایت هرات گرفته شود و ما به هر اندازه‌ ی که شبکه آب رسانی را گسترش بدهیم از میزان آلوده شدن آب‌های زیر زمینی کم می‌کنیم، چرا که با بهره گیری از خدمات شرکت آب رسانی، دیگر نیاز به حفر چاه نمی‌باشد و ما به گونه ۲۴ ساعت به توزیع آب به مشترکین در هرات خواهیم پرداخت.

مشخضاً نام ببرید که کدام اداره‌های دولتی در هرات، با شما در زمینه جلوگیری از آلوده شدن آب‌های زیر زمینی همکاری نمی‌کنند؟

اداره‌های محیط زیست، شهرداری، شهر سازی و مسکن و حوزه دریایی هری رود – مرغاب، با «اداره آب رسانی» در بخش جلوگیری از آلوده شدن آب‌های زیر زمینی تاکنون همکاری نکرده‌اند و به همین خاطر آب‌های سطحی در بسیاری از مناطق ولایت هرات آلوده شده است. اداره شهرداری و شهر سازی در بخش ساخت و سازهای غیرمعیاری کمتر کاری تاکنون انجام داده و حوزه دریایی هری رود – مرغاب نیز که مسئولیت بررسی آب‌های زیر زمینی را دارد تا حالا با اداره ما هیچ همکاری نداشته است.

درباره خدمات رسانی به باشندگان ولایت‌های بادغیس و فراه معلومات دهید که چگونه به آب‌رسانی به این مناطق مصروف هستید؟blank

هم اکنون اداره آب رسانی زون غرب، برای ۲۲۰۰ خانواده در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس، به خدمات آب‌رسانی فعالیت می‌کند و به گونه ۲۴ ساعته آب صحی را در اختیار مشترکان خود در ولایت بادغیس قرار می‌دهیم. اما تاکنون ما عملاً به توزیع آب در ولایت فراه آغاز نکرده‌ایم و در تلاش ساخت پلان و شبکه‌ی در این ولایت هستیم تا بتوانیم زمینه را برای توزیع آب به مردم فراه مساعد سازیم؛ تا همگی به آب صحی آشامیدنی در این ولایت دسترسی داشته باشند. شما به زودی شاهد توزیع آب به مشترکان ما در ولایت فراه خواهید بود. هم اکنون پروسه‌های اولیه برای آب رسانی در فراه جریان دارد و ما در تلاش این هستیم که تا چاه‌های آب مطابق با معیارهای شبکه آب رسانی بسازیم.

در ولایت‌های فراه و بادغیس طالبان مسلح حضور گسترده دارند؛ حضور آنها مانع برنامه‌های اداره آب رسانی نشده است؟

بلی طالبان مسلح در ولایت‌های فراه و بادغیس حضور دارند اما تاکنون مشکل جدی برای اداره ما خلق نکرده‌اند به خاطری که ما یک اداره خدمت رسان هستیم و کارکرد ما در این دو ولایت، هیچ تهدیدی متوجه منافع طالبان نمی‌شود به همین خاطر تاکنون تحرکاتی از سوی این گروه در برابر کارمندان اداره آب رسانی مواجه نبوده‌ایم اما من به عنوان رییس اداره آب رسانی زون غرب، از مصئونیت جانی کارمندان این اداره به دلیل حضور طالبان در این دو ولایت نگران هستم.

در ولایت‌های ناامن در کنار مخالفان مسلح گروه‌های هستند که از پروژه‌های عمرانی باج می‌طلبند؛ آیا شما هم با موردی از این دست روبرو شده‌اید؟

باج گیری تاثیرات منفی روی عرضه  خدمات آب رسانی در ولایت‌های فراه و بادغیس ایجاد خواهد کرد اما ما تاکنون به هیچ فرد و گروهی در مناطق ناامن باج پرداخت نکرده‌ایم اما باج گیری می‌تواند که کارمندان ما را در مناطق ناامن با مشکل روبرو کند اما در صورتی که افراد سود جو و مطلب آشنا از ما باج طلب کنند ما به نهادهای امنیتی از در تماس خواهیم شد.

مطالب مرتبط