نمایشگاه اثار کودکان و دومین جشنواره‌ی دنیا کودکان افغانستان در شهر قیصریه ترکیه برگزار گردید

دومین جشنواره دنیای کودک، برای کودکان زیر سن 15 سال پناهنده‌ی افغانستان در شهر قیصریه کشور ترکیه برگزار شد.

به گزارش افق، این جشنواره که به کودکان زیر سن 15 سال پناهندگان افغانستان در ایران، پاکستان، ترکیه، اختصاص داشت با استقبال چشم گیر مردم و مقام‌های مسوول ترکیه و سازمان‌های جهانی قرار گرفت.Photos (1)

این برنامه که از ساعت 12 الی 4 امروز ( چهارشنبه 14 اسد) در درسالن تیاترمرکزی شهر قیصریه ترکیه برگزار گردیده بود میزبان شخصیت‌های چون آکیف نماینده کمساریای عالی سازمان ملل متحد (UNHCR) ترکیه ، خانم میرا ازسازمان آی، او، ام (IOM) بخش ترکیه، آقای متین چوراباترازسازمان تحقیقات وبررسی پروسه مهاجرت (IGAM) بخش ترکیه، آقای تانرکلیچ ریس سازمان عفو بین الملل (Amnesty International-Turkey) بخش ترکیه ،آقای هارون آباکای رئیس سازمان آسام شعبه قیصریه (ASAM-SGDD) ، آقای محمد آکتاش معاوین والی شهر قیصریه ، و آقای رجب نماینده سازمان ای ها ها (IHH)  و ده‌ها شهروند افغانستانی و غیر افغانستان دیگر بود.

دراین برنامه به تعداد 300 اثر و نقاشی از سرتا سر ترکیه، ایران، پاکستان و افغانستان به جشنواره رسیده بودند که در ختم برنامه مهمترین این نقاشی‌ها به نمایش گذاشته شدند و برای ده نقاشی برتر زیر سن 15 ساله که پیام مهاجرت را داشته زیر نظر مهمانان و انجمن پناهندگان افغان در ترکیه جایزه در نظر گرفته شده بود که از جمله  برای مقام اول, دوم و سوم تابلیت و برای باقی هدایای نقدی و مالی اعطا گردیدند.

مهدی حسینی 13 ساله، از قیصریه، ثریا حسینی 13 ساله، ستار امید 10 ساله از کابل، عاطفه حسینی 12 سال از قیصریه،.     عمران احمدی 11 ساله از شهر آدانا، حسین عبداللهی 11 ساله از شهر آغری، میلاد نادری 7 ساله از شهر بالک اسیر، ابوالفضل رحیمی 9 ساله از شهر آدانا، ستوری امرخیل 14 ساله کودکانی بودند که موفق به دریافت جایزه شدند.

گردانندگی این بر نامه را داکتر ذاکره فروتن (حکمت) همزمان به دو زبان ترکی و فارسی بردوش داشته و درابتدا همه حاضرین برای دو دقیقه سکوت به احترام شهدا اخیرافغانستان  دوت کرد.

 سپس انجنیر علی حکمت رییس انجمن پناهندگان افغان در ترکیه و هماهنگ کننده این برنامه از اهداف و نحوه‌ی برگزاری فیستوال نقاشی برای کودکان افغان صحبت نمود گفت :کودکان امروز، آینده‌ سازان ما هستند و مسؤولیت‌های سنگین و بزرگی را در آینده به دوش می ‌گیرند‌. دوره‌ ی کودکی نسبت به سایر دوره‌های زندگی خیلی حساس و مهم است؛ زیرا در این دوره ویژگی‌های شخصیتی فرد ‌پی‌ ریزی ‌می ‌شود‌. اثر‌ زیان ‌بار جنگ بر سرنوشت کودکان ابعاد گسترده‌‌ دارد. بر‌علاوه‌ ی این‌ که در جنگ ‌ها از کودگان به گونه‌های متفاوت استفاده‌ ی سوء می‌ شو‌د، دوام جنگ در کشور باعث شدهPhotos (21) است که بسیاری از کودکان پدران خویش را از دست دهند. به این صورت، این کودکان از مزایای لازم زندگی؛ مانند تغذیه‌ ی سالم‌، مصئونیت عاطفی و تعلیم و تربیه‌ ی شایسته محروم می ‌باشند و در ادامه ‌ی زندگی خویش، در معرض آسیب‌ پذیری‌های جدی دیگری چون قرار گرفتن در دام قاچاق‌ بران انسان‌، اعتیاد به مواد مخدر، سوء استفاده‌های جنسی و وادار شدن به کارهای شاقه‌ رو‌به ‌رو هستند که هر‌کدام این پیامدها ی ناگوار، زندگی سالم و شایسته را برای کودکان آسیب‌ دیده از جنگ، دشوار‌تر ساخته‌ اند. از آنجا که کودکان آسیب پذیر ترین قشر جامعه میباشد اگر مورد حمایت قانون قرار نگیرد ممکن است به دام باندهای تبهکار‌ و قاچاق بیفتند ‌یا به فحشا و فساد گرفتار شود‌ند و حمایت از آنان در راستای کسب علم و دانش و آینده ی پویا برای اینها، مسئولیت فرد فرد جامعه شناخته میشود.

آقای تانر کلیچ رئیس سازمان جهانی عفو بین الملل در ترکیه نیز از مشکلات پناهندگان در ترکیه ،عملکرد کمساریای عالی سازمان ملل متحد، مزایای قوانین جدید برای پناهندگان و اداره مهاجرت که نو تاسیس گردیده است، مشکلات پناهندگان افغان در ترکیه و از وظایف سازمان های حامی پناهندگان و مسولیت آنها را یاد آورشدند.Photos (2)

در این برنامه چهار ساعته خانم فاطمه کریمی  مقاله ترکی  تحت عنوان زندگی پناهندگی در ترکیه و مشکلات شان به خوانیش گرفت ،آقایان عبدالحمید غفوری ،عید محمد جعفری و نصیر احمد فرهید شعر های که نوشته بودند به  زبان فارسی و پشتو نیز  به خوانش گرفتند.

تعداد از دختران و پسران پناهنده افغان مقیم قیصریه سروده تحت نام صلح را به زبان فارسی و سید رضا حسینی به زبان ازبکی تقدیم حاضرین کردند.

نمایش ویدیوی اعلامیه جهانی حقوق کودک که به زبان فارسی  و همچنان سلاید از فعالیت های انجمن پناهندگان افغان از سال های (2010 تا 2014 ) به نمایش قرار داده شدند.

 در ختم بر نامه نمایش تکواندو ،توسط کودکان مهاجر اجرا ، و به پاس زحمت های انجمن پناهندگان افغان در ترکیه ،خانم سمیرا خدا داد تابلو نقاشی شان را به علی حکمت رییس این انجمن اهدا کردند.

انجمن پناهندگان افغان در ترکیه، برنامه های متعدد اجتماعی، فرهنگی و ورزشی را برای کودکان پناهجوی افغان در ترکیه اجرا کرده اند که تا کودکان پناهجوی افغان در جریان مهاجرت نیز در امورات فرهنگی، اجتماعی و ورزشی بیشتر تشویق شوند .certificat 3

 قابل ذکر است که فراخوان برنامه دومین جشنواره مسابقه نقاشی کودکان پناهجوی افغان در ترکیه ،یک ماه قبل از طریق شبکه های اجتماعی انترنتی در اختیار کودکان و خانوادهای پناه جو و مهاجر قرار گرفته کودکان پناهجوی افغان از شهرهای ترکیه ،ایران ،پاکستان و افغانستان آثارهای شان را از طریق ایمیل و پست به این انجمن  فرستاده اند.

آقای علی حکمت یاد اور شدند که در سال قبل نیز نزدیک به 150 اثر از شهرهای مختلف ترکیه به جشنواره رسیده بود که ما هم در ختم برنامه، نقاشی هایی رسیده را به نمایش گذاشته بودیم. بعلاوه برای آثار و نقاشی های برتر نیز جوایز نقدی و مالی اهدا کرده بودیم  .

 علی امید ترکیه

 

مطالب مرتبط