۶۰ درصد بناهای تاریخی هرات تخریب شده‌اند

مسئولان در اداره اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویند که هم اکنون ۶۰ درصد بناهای تاریخی این ولایت تخریب شده‌اند.

blank

آریا رئوفیان، رییس این اداره به خبرگزاری افق گفت که مردم در بخش نگهداری آبده‌های فرهنگی در هرات کمتر کاری تاکنون انجام داده‌اند و در این مقطع زمانی امکانات کافی برای بازسازی این بناها نیز در این ولایت وجود ندارد.

هم اکنون بسیاری از بناهای تاریخی در شهر قدیم هرات به دلیل ساخت‌ و سازهای غیرمعیاری تخریب شده و شماری از بناهای تاریخی نیز به عنوان مکانی برای جمع آوری ذباله استفاده می‌شوند.

پیشتر وحید قتالی، شهردار هرات در صحبت با خبرگزاری افق گفته بود که بسیاری از بناهای تاریخی در شهر کهنه هرات به دلیل ساخت‌ و سازهای غیرمعیاری تخریب شده و این اداره مصمم است که جلو این ساخت‌ و سازها که به گفته او هیچ نوع همخوانی با بناهای تاریخی ندارد را بگیرد.

باستان شناسان از اداره اطلاعات و فرهنگ هرات می‌خواهند که با راه‌اندازی برنامه‌های آگاهی دهی جلو تخریب آثار باستانی این ولایت را بگیرد.

عبدالقیوم وزیری، باستان شناس به خبرگزاری افق گفت: «اداره اطلاعات و فرهنگ هرات باید به مردم اطلاع رسانی کند تا به گونه خودسر اقدام به ساخت خانه در شهر کهنه و اطراف بناهای تاریخی نکنند».

هم اکنون تلاش‌های از سوی اداره اطلاعات و فرهنگ هرات با اداره‌های شهرداری و  شهرسازی جریان دارد تا جلو  ساخت و سازهای غیرمعیاری در اطراف بناهای تاریخی گرفته شود.

با این همه، آنگونه که مسئولان در اداره اطلاعات و فرهنگ می‌گویند هم اکنون در شهر هرات ۵۰۰ آبده و آثار باستانی وجود دارد که بسیاری از این آبده‌ها در معرض فروپاشی قرار دارند.

مطالب مرتبط